In het najaar van 2024 krijgt Spanje te maken met extreme overstromingen. De regio’s Valencia en Andalusië zijn het zwaarst getroffen. Veel reizigers van TUI willen hun reis daarom annuleren of omboeken, maar omdat er geen negatief reisadvies is afgegeven, draaiden reiziger zelf voor de kosten op. De persvoorlichter van TUI, Petra Kok, geeft een reactie naar aanleiding van de uitzending van MAX vakantieman op 30 juni 2025:
Reactie TUI
We hebben bij TUI een aparte afdeling die elke dag alle vakantiebestemmingen monitort op mogelijke bedreigingen voor onze reizigers. Dat varieert van het in de gaten houden van bosbranden, orkanen, overstromingen, lokale stakingen en ander onheil. Alles wat invloed kan hebben op het welzijn en de veiligheid van onze reizigers. Sommige zaken beginnen klein en ontwikkelen zich mogelijk verder zoals stormen en branden, soms zijn het omstandigheden waardoor je overvallen wordt zoals het weer of lokale aanslagen.
Daarvoor gebruiken we diverse monitoringsystemen, maar ook de ogen en oren van onze reisleiding en agenten ter plaatse. Wij gaan dus uit van de feitelijke omstandigheden op de plaats waar onze reizigers zijn en niet van beelden die in de media verschijnen en vaak het ergste laten zien.
Van de overstromingen in de omgeving van Valencia waren vreselijke beelden te zien en er zijn bewoners ernstig door getroffen. Maar vaak zijn die overstromingen zeer lokaal, zo ook in dat geval. Wij kijken naar de bereikbaarheid van de luchthaven en de accommodaties, of de wegen erheen begaanbaar zijn en de accommodatie volledig operationeel is en gewoon gasten kan ontvangen. Onze afdeling Health & Safety & Crisis Management heeft ook contact gehad met reizigers ter plaatse om te vragen naar de omstandigheden. Al die waarnemingen van de daadwerkelijke situatie op de plaatsen waar onze reizigers komen, leidden er destijds toe om mensen gewoon af te laten reizen. De weersomstandigheden op die plaatsen waren geen reden om de reis kosteloos te annuleren, hoe vervelend regen tijdens je vakantie ook kan zijn. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft geen negatief reisadvies gegeven en ook het Calamiteitenfonds Reizen heeft geen calamiteit uitgeroepen voor het gebied rondom Malaga waar de rondreis van Familie Pot begon. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het een vreselijke situatie was voor de bewoners van de getroffen dorpen die we hier in de media zagen.
Wij laten onze reizigers zeker niet afreizen naar een plaats waar op dat moment een noodtoestand heerst of net een ramp is gebeurd. Hun veiligheid gaat voor alles. En reizigers die dan al in een gebied zijn, bieden we hulp en bijstand. Mochten ze eerder terug moeten keren, dan halen wij hen terug, al dan niet met anderen, in overleg met het ministerie van Buitenlandse Zaken.
Het is altijd verstandig een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten, zoals Jeanine ook altijd adviseert. Maar ook voor hen zijn ongerustheid en een vervelend gevoel geen gronden om kosteloos te mogen annuleren en slecht weer ook niet.
Het is bijzonder spijtig dat de familie Pot / Rosengarten heeft geannuleerd op de dag van vertrek op basis van ongeruste gevoelen, ingegeven door beelden in de media. We kunnen in uitzonderlijke gevallen wel de annuleringskosten verminderen en rekening houden met de ons werkelijk doorbelaste kosten. In dit geval is de vlucht van Transavia ons doorbelast en hebben wij ook de hotelkosten gekregen; zij waren immers open, bereikbaar en klaar om gasten te ontvangen.
Er is diverse malen contact geweest met de familie Pot/Rosengarten en ook hun reisagent heeft ons gebeld. Er was wel degelijk contact, maar als je niet te horen krijgt wat je het liefst wilt horen (zonder kosten annuleren), kunnen we ons wel voorstellen dat dit teleurstellend is.
Aanvullende reactie
De familie Pot had een fly-drive geboekt en zo kort voor vertrek kan omboeken niet zonder kosten; de Transavia vluchten waren geboekt evenals de huurauto en de hotels.
Er waren meerdere reizigers met een fly-drive in het gebied en die reizen zijn ook gewoon doorgegaan, we hebben geen reacties gekregen van die reizigers of routes aan hoeven passen.
Hadden zich tijdens de reis alsnog onverwachte hindernissen aangediend, dan zijn onze reisleiding en het noodnummer altijd bereikbaar om mensen te helpen tijdens hun reis.
Bron: TUI. Foto: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.