Een plek reserveren tegen extra kosten of toch niet? Tegenwoordig is het niet meer vanzelfsprekend dat je met het hele reisgezelschap bij elkaar wordt ingedeeld in het vliegtuig. Maar hoe zit dat als je met (jonge) kinderen vliegt?
Moet je een stoel reserveren om naast je kind in het vliegtuig te zitten?
Vliegmaatschappijen geven vaak onduidelijk aan of je een stoel moet reserveren om naast je kind te zitten, of dat het ook zonder extra kosten kan. Want voor het reserveren van een plek moet je extra geld betalen. En die kosten lopen voor een gezin snel op, want je betaalt per stoel en per vlucht. Regelmatig lees je teksten als: zonder reservering geen garantie op een plek naast je kind. Maar is dat werkelijk zo? MAX vakantieman vroeg het na (in de uitzending van 4 augustus 2025) en dan blijkt dat de vork toch anders in de steel zit.
Wat zijn de regels?
Kinderen moeten onder begeleiding van een volwassene in het vliegtuig zitten. Zit er niemand van het reisgezelschap naast het kind? Dan moet aan degene die naast het kind zit om begeleiding worden gevraagd. Het geeft extra druk om als ouder naast je kind te willen zitten. Maar ben je dan verplicht om bij te betalen, zodat je gegarandeerd naast het kind zit?
Wat zeggen de vliegmaatschappijen zelf?
Dit is het beleid van de volgende vliegmaatschappijen:
TUI: ‘Voor kinderen tot 12 jaar wordt er automatisch een stoel geboekt naast minstens 1 meereizende volwassene. Passagiers vanaf 12 jaar worden niet automatisch naast elkaar geplaatst’. Dit bevestigen zij op hun website.
Transavia: ‘We adviseren families om stoelen gelijk te boeken bij de reservering, mocht het onverhoopt toch niet lukken dan zorgen we dat er in ieder geval 1 volwassene met een kind samen zit.’
KLM: ‘Wij doen altijd ons uiterste best om de samenreizende passagiers en gezinnen bij elkaar te zetten. Voor reizen met kinderen geldt dat we ervoor zorgen dat elk kind in ieder geval naast één van de ouders zit. KLM garandeert sowieso dat 1 ouder naast 1 kind zit, daarvoor hoef je geen stoel te reserveren. En dan gaat het om kinderen t/m 14 jaar.’ Ze kunnen alleen niet garanderen dat het hele gezin bij elkaar zit. Dit wordt echter nergens tijdens het boekingsproces gecommuniceerd.
easyJet: ‘Wij begrijpen het belang van samen reizen als gezin en streven ernaar dit voor al onze passagiers mogelijk te maken. Het algoritme dat de zitplaatsen kiest, streeft er altijd naar om gezinnen samen te plaatsen wanneer zij online inchecken. Omdat de toewijzing van zitplaatsen gebeurt op basis van wie het eerst komt, het eerst maalt, adviseren we gezinnen om zo vroeg mogelijk in te checken. easyJet onderscheidt zich door het online inchecken al 30 dagen voor vertrek mogelijk te maken, wat meer flexibiliteit biedt dan bij veel andere luchtvaartmaatschappijen. Als een gezin pas kort voor vertrek incheckt en alle stoelen al aan andere passagiers zijn toegewezen, dan zetten onze teams bij de bagageafgifte en aan de gate zich in om dit te corrigeren. Als laatste redmiddel zullen onze bemanningsleden aan boord hun uiterste best doen om passagiers te herplaatsen en zo gezinnen samen te brengen.‘
Bij welke vliegmaatschappij weet je zeker dat je kind naast 1 van de personen uit het reisgezelschap komt te zitten?
Er zijn ook vliegmaatschappijen die bekend staan om hun kindvriendelijkheid. Bij TUI weet je dus zeker dat één van de volwassenen uit het reisgezelschap komt te zitten, zónder dat je daarvoor hoeft te reserveren.
Heb je wel een stoel gereserveerd? Zorg dan wel dat je op de gereserveerde plek zit. Het veroorzaakt anders onnodige discussie.
Bronnen: Transavia, KLM, easyJet, TUI. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.
Ik weet niet waarom dit onderwerp alleen over gezinnen/kinderen zou gaan?
Dit is namelijk geen uitzondering, maar standaard beleid bij KLM en andere maatschappijen voor alle reizigers.
Laatst met KLM gevlogen. Met inchecken kreeg ik een stoel op rij 8, en mijn partner op rij 22.
Dus dan wordt je verplicht bij te betalen om naast elkaar te kunnen zitten.
Eenmaal in het vliegtuig bleek deze maar half vol te zijn. Dus was er geen enkele reden om niet standaard bij elkaar gezet te worden.
Dit is puur uitmelken van klanten. En zijn eigenlijk in mijn ogen verborgen kosten.
Gewoon een tip: wij reserveren 30 uur van tevoren een stoel bij Transavia. Bij een pakketreis. Dan kan je kiezen waar je wilt zitten. Vaak ook nog duurdere stoelen gratis. Kan je de stoelen met je kindjes uitkiezen zodat ze bij je zitten.
Tsja, dat krijg je als je vindt dat je voor €50,= naar Barcelona moet kunnen vliegen…
Ik vind het een vorm van discriminatie dat mensen zonder kinderen dus wel altijd moeten betalen om bij elkaar te komen te zitten.
Bij tui gaat het zelfs zover dat wij hadden betaald voor een stoel naast elkaar in het midden. Twee dagen voor vertrek werden onze stoelen omgegooid en zat er een gangpad tussen. Toen we belden kregen we te horen dat een ouder en een kind naast elkaar gezet moesten worden dus dat daarom onze stoelen veranderd waren. We zouden wel ons geld terugkrijgen.
Nou volgens mij begrijp je het dan echt niet. Je betaald voor een stoel met een reden. En dan is geld terugkrijgen niet de oplossing.
Vind sowieso dat in het algemeen mensen zonder kinderen gediscrimineerd worden. Ze krijgen geen ouderschapsverlof, ze moeten altijd maar de vakanties aanpassen want mensen met kinderen kunnen niet anders dan in de grote vakantie weg. Daarbij moet er altijd maar begrip zijn dat als een kind ziek is ze niet kunnen werken etc etc. En nee, ik ben geen kinderhater, maar je kiest zelf voor kinderen dus moet je ook alle ongemakken voor lief nemen.
Dus als je op vakantie gaat en je wilt gegarandeerd naast je kind zitten, dan moet je er net als iedereen gewoon voor betalen. Je gebruikt de kindertoeslag daar maar voor.