Hoe gevaarlijk is de accu van je elektrische fiets?

20 november 2022
2 Min. leestijd

Laad jij wel eens ’s nachts de accu van je elektrische fiets op? Dat is niet verstandig. Steeds vaker krijgt de brandweer meldingen van brand door de batterij. Zo’n brand leidt soms tot ernstige gevolgen. Zo brandde er in New York een appartementencomplex af, met 38 gewonden als gevolg. De oorzaak: een lithiumbatterij van een elektrische fiets. Het is dus van belang dat we goed omgaan met de accu, die we steeds vaker gebruiken.

Opmars van lithiumbatterijen

Lithiumbatterijen zitten in bijna alle apparaten die we dagelijks gebruiken. Van tandenborstel tot elektrische auto, al deze elektronica bevatten zo’n krachtige accu. Het voordeel is dat de lithium-variant aanzienlijk meer kracht heeft dan zijn voorganger, de penlite-batterij. Maar dat heeft gelijk een groot nadeel: de krachtige batterij kan op uitzonderlijke momenten uit zichzelf ontbranden of zelfs ontploffen.

Gevaren van de accu

Ondanks dat de kans klein is dat de accu plotseling ontbrandt, zijn er in tijden van corona veel meer elektrische fietsen verkocht. Hiermee is de kans dat dit gebeurt statistisch gezien groter. Het wordt dan ook afgeraden de batterijen ’s nachts op te laden, al was het maar omdat de gevolgen van een ontbranden accu veel ernstiger kunnen zijn als je slaapt. Meldpunt leg je uit hoe je goed aandacht aan de brandveiligheid kunt besteden.

Accu van elektrische fiets lastig de blussen

Wanneer een accu in brand vliegt, is die niet zomaar te blussen. De accu genereert zelf zuurstof en daardoor voedt het zichzelf van binnenuit tijdens een brand. Hierdoor is het lastig het vuur te doven. Het enige wat mogelijk is, is de accu onder water te dompelen.

Tips voor veilig gebruik

De batterij mag niet te heet worden. Het is bijvoorbeeld niet slim om hem in de zon te laten liggen. Maar zorg bijvoorbeeld ook dat de accu van je elektrische fiets niet bedekt is. Het moet namelijk goed zijn warmte kwijt kunnen. Als je accu onder een stapel kleren terecht komt, kan de warmte nergens heen en warmt hij op.

Ook kun je hem beter niet (onbewaakt) aan de lader laten liggen, maar kun je juist beter de lading tussen de 40 en 80 procent houden en daarna de stekker uit het stopcontact trekken. Zo voorkom je overbelading én gaat je accu ook nog langer mee. Bij voorkeur met de originele lader.

Ben je benieuwd naar meer tips? Die kun je lezen bij MAX Vandaag.

Bronnen: AD, Margriet. Foto: Shutterstock

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!