Reactie KPN na onverwachte telefoonkosten op boottocht van Dover naar Duinkerken

28 juli 2025
3 Min. leestijd

Na een overtocht van Dover naar Duinkerken, kun je te maken krijgen met hoge telefoonkosten. Zo blijkt in de uitzending van MAX vakantieman op maandag 28 juli 2025. Een passagier moet onverwachts een hoog bedrag betalen voor haar telefoongebruik. De betreffende provider KPN reageert als volgt:

Reactie KPN

Sinds juni 2017 is er binnen de EU wetgeving van kracht waardoor roamingkosten binnen de EU tot het verleden behoren. Sindsdien kost bellen, sms’en en internetten overal in de Europese Unie hetzelfde als in Nederland. Onze klanten betalen dus in de EU-landen geen roamingkosten meer, maar operators verrekenen dit nog wel onderling.

Roam like home toepassen in landen buiten de EU hangt mede af van afspraken die we kunnen maken met telecom-operators in die landen. Zo bieden we bijvoorbeeld in Zwitserland en Engeland (dat uit de EU is gestapt) wel roam like home. Lokale netwerken op cruiseschepen, vliegtuigen en ferry’s vallen daar over het algemeen buiten, en daarover zijn we ook altijd helder en we communiceren hierover ook richting klanten. Daarbij vermelden we expliciet dat dit extra kosten met zich meebrengt.

Deze waarschuwing doen we ook geregeld via jullie programma’s of in het blad als het om roaming gaat.

Het kan zijn dat de eigenaar van zo’n cruiseschip of ferry wel mobiele dekking biedt via bijvoorbeeld satelliet communicatie. Ook op veerboten wordt veelal gewaarschuwd dat het gebruik van het mobiele netwerk op zee kosten met zich meebrengt. Als onze klanten daar ter plekke gebruik van maken wordt dit ook aan KPN gefactureerd. Het is niet zo dat klanten ongemerkt met hoge kosten te maken krijgen. Zodra je telefoon verbinding maakt met zo’n netwerk, ontvang je als klant een sms met daarin ook duidelijke informatie over de kosten van het gebruik van het netwerk.

Het verbruik is voor onze klanten gemaximeerd (60,5 euro), om ervoor te zorgen dat ze niet verrast worden door hoge kosten. Uiteraard kunnen klanten die dit wensen dit verder uitbreiden, zoals aangegeven staat in de SMS.

Uiteraard is het altijd vervelend wanneer je geconfronteerd wordt met kosten waar je geen rekening mee hebt gehouden. We adviseren daarom om tariefinformatie sms’jes altijd aan te laten staan en deze ook goed te lezen. En zeker bij een reis op een veerboot of cruise roaming uit te zetten.

Je kunt het beschermingslimiet ook verlagen bij KPN

Wil je het beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266
Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, tenzij je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266)

Foto: Shutterstock.

Ben je benieuwd naar meer vakantienieuws en -tips?

Neem hier een gratis abonnement op de MAX Consumentennieuwsbrief. Elke maandag en donderdag in de mailbox.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.