Toeristen Ameland vol vragen: “Waar heb ik recht op als mijn overtocht niet doorgaat?”

13 juli 2023
3 Min. leestijd

De versoberde veerdienst naar Ameland zorgt voor onrust bij toeristen. Vanwege de slechte staat van de vaargeul heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toestemming gegeven dat rederij Wagenborg van de vaste dienstregeling af mag stappen. Veerdiensten worden geannuleerd. Maar waar heb je als consument recht op als het net de overtocht is die jij had geboekt?

Geul slibt dicht

Voor een veilige doorvaart moet de vaargeul een minimale bodembreedte en diepte hebben. Rijkswaterstaat haalt daarom 1,8 miljoen kuub zand per jaar weg. Hoewel Rijkswaterstaat vrijwel continu baggert, slibt de vaargeul tussen Holwert en Ameland steeds sneller dicht. Rederij Wagenborg noemt de situatie onveilig en schrapt daarom afvaarten van de veerboot.

Buitengewone omstandigheid

Omdat de overheid heeft besloten dat minder afvaarten toegestaan zijn, is er sprake van een buitengewone omstandigheid. En dat heeft gevolgen voor de vakantieganger waarvan de overtocht geannuleerd wordt, vertelt Marco Loos, hoogleraar Europees Consumentenrecht. “Als reiziger heb je bij een geannuleerde vaart de keus uit twee opties. Of je krijgt het geld terug van het gehele ticket of je kiest voor een omboeking. Lukt het Wagenborg niet om je om te boeken op dezelfde dag, dan heb je bovenop de omboeking ook recht op een schadevergoeding van 50 procent van de ticketprijs van een enkele reis indien er nog wel tickets voor die afvaart beschikbaar waren op het moment van annulering.”

Gevolgschade

Wie om wordt geboekt naar een andere dag, loopt het risico een dag later aan te komen of te vertrekken. En dat heeft gevolgen voor het verblijf op het eiland. Want wie een dag later vertrek, arriveert ook een dag later. Terwijl er wel voor het onderkomen betaald is. Hetzelfde geldt voor de terugweg. Wie een dag later van het eiland vertrekt, moet een overnachting bijboeken. Volgens hoogleraar Marco Loos komt deze gevolgschade niet voor rekening van Wagenborg, omdat het hier gaat om overmacht. Maar Wagenborg zegt coulant te zijn op dit gebied.

Wagenborg vergoedt onkosten overnachting

Rederij Wagenborg zegt er alles aan te doen om iedereen zo spoedig mogelijk te vervoeren, vertelt woordvoerder Charles Huijskens. De beperkte dienstregeling heeft met name effect op het kunnen meenemen van de auto. “Bij uitval van de afvaarten boekt Wagenborg de reizen om of worden de kosten van de autoreservering terug gestort. Maar het is tot nu toe altijd mogelijk gebleken om van en naar Ameland te reizen als passagier.“ Bij gasten die op het eiland zijn en door de omboeking korter of langer moeten blijven, vergoedt Wagenborg de onkosten van een overnachting, zowel korter als langer.

Vertraging sneldienst

Wie met de sneldienst gaat en vertraging heeft omdat er achter de veerboot aan wordt gevaren, doet er goed aan om ook even contact op te nemen met Wagenborg. Normaal gesproken wordt er bij vertraging van de veerdienst geen uitzondering gemaakt, maar dit keer wel. Doet de sneldienst er per saldo net zo lang over als de goedkopere veerboot, dan geeft Wagenborg het extra betaalde bedrag terug. Neem ook in dat geval contact op met de rederij en zorg dat je bewijs hebt van de overtocht. De aangepaste dienstregeling geldt vooralsnog tot 31 december 2023.

 

(Foto: Shutterstock)

Benieuwd naar meer vakantienieuws- en tips?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van MAX vakantieman en MAX Meldpunt voor het belangrijkste consumentennieuws.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!