D-reizen failliet, wat betekent het voor gedupeerden?

07 juli 2021
4 Min. leestijd

Op 6 april 2021 is reisorganisatie D-reizen failliet verklaard. Dit complexe faillissement zorgt voor tientallen miljoenen aan schade. Het is voor veel consumenten onduidelijk of ze hun geld nog terug kunnen krijgen en bij wie ze dan moeten zijn. Veel gedupeerden klagen dat ze door reisorganisaties van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) is volop bezig met de afhandeling van gedupeerde klanten maar niet alle gedupeerden kunnen zich bij SGR melden met een claim. Wanneer kunt u zich wel melden bij SGR? Dat leggen wij hieronder uit.

Voucherclaims

Heeft u van D-reizen een voucher gekregen omdat uw pakketreis niet door kon gaan? Dan kunt u hiervoor een claim indienen bij SGR. Volgens SGR gaat het om 22.000 vouchers die door D-reizen zijn uitgegeven waarbij de consument recht heeft op zijn geld terug. Op volgorde van wanneer de vouchers zijn uitgegeven door D-reizen, neemt SGR de claims in behandeling. Hierbij wordt rekening gehouden met de termijn van 1 jaar na uitgifte. Om zo snel mogelijk alle zaken af te handelen, werkt SGR met uitnodigingen. De vraag is dan ook om niet te bellen of mailen over voucherclaims, u krijgt vanzelf een uitnodiging. Het grote aantal claims maakt dat het erg druk is, maar uiteindelijk worden alle zaken afgehandeld. Gemiddeld ontvangen 2.000 gedupeerden per week een uitnodiging.

Wilt u op de hoogte blijven? Houd de website van SGR in de gaten voor de huidige stand van zaken.

Samengestelde reizen

Mensen die een vakantie hebben geboekt bij D-reizen die bestaat uit meerdere onderdelen zoals een hotelovernachting, een busreis of een vlucht die door D-reizen is samengesteld maar door verschillende partijen zou worden uitgevoerd, kunnen ook bij SGR terecht. Er zijn zo’n 2.000 samengestelde reizen die nog moeten worden uitgevoerd.

Mensen horen op volgorde van vertrekdatum of SGR denkt dat de vakantie alsnog kan doorgaan. Als de vakantie niet door kan gaan krijgen consumenten hun geld terug. Zij kunnen dan een claim indienen bij SGR. Ook hiervoor geldt dat SGR mensen zelf benaderd en dat de afhandeling vanwege de complexiteit van de zaken maanden kan duren.

Bemiddelingsdossiers

De laatste groep waar SGR zich mee bezig houdt zijn duizenden bemiddelingsdossiers. Dit gaat om reizen die geboekt zijn bij D-reizen, maar die worden uitgevoerd door een andere reisorganisatie. Dit staat duidelijk op de boekingsovereenkomst vermeld. Als deze reis nog moet plaatsvinden dan is de reisorganisatie die op de overeenkomst staat verplicht om de reis uit te voeren of de consument zijn geld terug te geven. Als consumenten er niet uit komen met de reisorganisatie dan kunnen ze zich melden bij SGR.

Wal en schip

Dan zijn er ook nog consumenten die tussen wal en schip lijken te vallen. Dit zijn vakantiegangers die een reis hebben geboekt bij D-reizen, waarvan de reis is geannuleerd vanwege corona. Vervolgens hebben deze mensen geen voucher gekregen van D-reizen, of zelf gevraagd om hun geld terug. D-reizen heeft dit geld nooit teruggestort aan de klant.

Doordat er dus geen voucher is, is er ook geen dekking van SGR. Deze gedupeerden moeten daarom melding maken van hun verhaal bij de Curator van D-reizen. Dat kunt u doen via Claimsagent.

Losse vliegtickets

Naast pakketreizen verkocht D-reizen ook losse vliegtickets van luchtvaartmaatschappijen, waaronder voor KLM maar ook buitenlandse luchtvaartmaatschappen zoals United Airlines of Turkish Airlines. Consumenten wiens vlucht is geannuleerd door corona zouden het geld van hun vliegticket terug krijgen via D-reizen. Maar D-reizen heeft dit nooit terugbetaald. Volgens Europese regelgeving moeten luchtvaartmaatschappijen bij annulering van een vlucht de consument binnen 7 dagen terugbetalen of de vlucht omboeken.

Consumenten die hun ticket hadden geboekt bij D-reizen moeten hun geld alsnog terug krijgen van de luchtvaartmaatschappij. Maar luchtvaartmaatschappijen houden zich op het standpunt dat zij al aan D-reizen hebben betaald en daarmee aan hun verplichtingen hebben voldaan. Om het geld terug te vorderen is het van belang dat u zich meldt bij de curator Claimsagent.

Dit onderwerp wordt besproken in MAX vakantieman op 5 en 12 juli 2021 met de directeur van SGR Erik Jan Reuver, Els Doornhein, advocaat De Vos & Partners Advocaten, en Jeanine Janssen. 

Foto: ANP

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!