Geld terug na faillissement D-reizen of niet: 5 vragen over de afwikkeling

14 juli 2022
5 Min. leestijd

Een groot deel van de duizenden gedupeerde klanten van D-reizen, is sinds het faillissement in april 2021 schadeloos gesteld, maar een aantal ook niet: in de wirwar van regels is het voor hen lastig om de weg te vinden. MAX vakantieman zet hun opties op een rij.

Ingewikkeld, dat is een understatement in de afwikkeling van het faillissement van de D-rt Groep B.V., het moederbedrijf van reisorganisator D-reizen. Vorig jaar al besteedde de MAX vakantieman hier al aandacht aan. Ook curator Ton Tekstra  en directeur van garantiefonds SGR Erik Jan Reuver hebben er de afgelopen anderhalf jaar hun handen vol aan gehad. In de uitzending van maandag 11 juli 2022 waren ze te gast in de uitzending en gaven tekst en uitleg over de laatste stand van zaken.

 

Hoe het nu precies zit, wat er tot nu toe gedaan is en of u als gedupeerde wellicht nog kans maakt op een vergoeding, of de SGR of de curator nog iets voor u kan betekenen, leest u in onderstaande 5 vragen.

1. Wat is er tot nu toe gedaan voor gedupeerde klanten van D-Reizen?

In dit ongekend grote faillissement is heel veel werk verzet om uit te zoeken welke consumenten waar recht op hebben. SGR en de curatoren van D-reizen hebben geprobeerd zoveel mogelijk consumenten naar het juiste loket door te verwijzen. Inmiddels is het grootste deel van de consumenten schadeloos gesteld.

 Kort samengevat zijn er 4 smaken gedupeerde klanten van D-reizen:

  1. Consumenten die een pakketreis hadden geboekt waarvan de reis alsnog door kon gaan;
  2. Consumenten die een voucher hebben gekregen;
  3. Consumenten die zelf hebben geannuleerd of geen voucher hebben geaccepteerd omdat ze hun geld terug wilden krijgen van D-reizen;
  4. Consumenten die een los vliegticket hadden geboekt bij D-reizen 

2. Wat is de rol van SGR in dit faillissement voor gedupeerde consumenten?

SGR heeft in kaart gebracht welke gedupeerde klanten aanspraak maken op SGR garantie. Dat is in 2 situaties het geval:

  1. U heeft een reis bij of via D-reizen geboekt
  2. U heeft een voucher van D-reizen gekregen

Voor groep 1 geldt dat de reis (alsnog) is uitgevoerd of consumenten hun geld hebben teruggekregen. Voor groep 2 geldt dat alle gedupeerden zijn uitgenodigd om een claim in te dienen bij SGR. Dit is gebeurd op volgorde van de datum waarop de vouchers zijn uitgegeven.

In totaal zijn er bijna 22.000 dossiers afgewikkeld door SGR en is er 41,8 miljoen euro uitgekeerd.

3. Wat is de rol van de curatoren van D-reizen voor gedupeerde consumenten in dit faillissement?

De curatoren houden zich bezig met de afwikkeling van het faillissement voor alle schuldeisers. Schuldeisers zijn bijvoorbeeld de Belastingdienst en het UWV, maar ook gedupeerde consumenten.  De curatoren hebben geprobeerd om samen met SGR gedupeerde consumenten naar het juiste loket te verwijzen. Ook hebben de curatoren informatie kunnen opzoeken in het oude systeem van D-reizen om te kijken hoe bij een bepaald dossier de vork in de steel zit. Gedupeerde consumenten zijn uitgenodigd om een claim in te dienen via www.claimsagent.nl

In de uitzending van MAX vakantieman van maandag 11 juli zegt curator Ton Tekstra dat er voor deze groep gedupeerden geen geld meer komt uit het faillissement. Hij legt uit dat dit komt doordat er andere schuldeisers zijn die voorrang hebben op het bedrag wat na afwikkeling van het faillissement nog over blijft.

4. Krijgen alle gedupeerde klanten van D-reizen hun geld terug?

Consumenten met een voucher
Deze mensen zijn benaderd door SGR en krijgen hun geld terug.

Consumenten met los vliegticket geboekt bij D-reizen
Vraag uw geld terug bij de luchvaartmaatschappij. Wil de luchtvaartmaatschappij niet uitkeren? Dan kunt u naar de rechter stappen. Inmiddels zijn er meerdere rechtszaken in gang gezet waarop nog een uitspraak moet komen. Heeft u met creditcard betaald? Dan kunt u mogelijk uw geld via de creditcardmaatschappij terugkrijgen. U kunt zich ook melden bij uw rechtsbijstandverzekering met uw zaak.

Consuwijzer zet uw reisrechten bij losse tickets op een rij.

Consumenten die een claim hebben ingediend bij de curator
Er is een groep consumenten die geen voucher hebben geaccepteerd of een nieuwe boeking hebben gemaakt omdat ze hun geld terug wilden van D-reizen. Deze mensen konden een claim indienen bij de curator. In principe komt er voor deze gedupeerde consumenten geen geld meer vanuit het faillissement. Dat geeft curator Ton Tekstra aan in de uitzending van MAX vakantieman van maandag 11 juli.

SGR geeft deze groep gedupeerden geen geld terug omdat SGR alleen uitkeert als er sprake is van een bestaande boeking. U moet de SGR-garantie zien als een verzekering. Op het moment dat u heeft gekozen om uw geld terug te vragen en er geen voucher of nieuwe boeking was, had u dus geen ‘verzekering’ meer.

Gedupeerde consumenten in de uitzending
In de uitzending van maandag 11 juli van MAX vakantieman zijn 2 verhalen te zien van gedupeerde consumenten met een ingewikkeld dossier. Na verder onderzoekt blijkt dat zij wel recht hebben op uitkering door SGR. Volgens Erik Jan Reuver, directeur van SGR, zijn er nog iets meer dan 200 dossiers waarin het niet gelijk duidelijk is waar de consument recht op heeft. Dit komt doordat er vaak meerdere reisdiensten bij verschillende aanbieders geboekt zijn.

5. Kan ik nog iets doen als ik een claim heb ingediend bij de curator om mijn geld toch terug te krijgen?

In principe moet u er op rekenen dat u uw geld niet meer terug krijgt omdat u geen SGR garantie had, gaat uw geld als het ware op in de boedel. SGR en de overheid zijn nog wel in gesprek over de groep gedupeerde klanten die dit betreft.

Meer informatie kunt u vinden op:

(Foto: ANP)

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!