Veelgestelde vragen na faillissement FTI: mag een hotel je zomaar wegsturen?

14 juni 2024
4 Min. leestijd

Het gaat niet goed met FTI Tourisk, de Duitse reisorganisatie heeft op 3 juni 2024 faillissement aangevraagd en vele vakanties gaan niet door. Maar ben je al op reis, of zou je bijna vertrekken? Dan zijn veel zaken nog niet duidelijk. In sommige gevallen worden mensen zelfs hun hotel uitgezet. Dit is belangrijk om te weten:

Wat is er tot nu toe bekend?

Er is nog veel onduidelijk over de afhandeling van dit faillissement. MAX vakantieman krijgt veel vragen binnen van mensen die een reis hebben geboekt met FTI. Zoals van mensen die momenteel op reis zijn, nog op reis moeten gaan, of mensen bij wie de vakantie is geannuleerd. Omdat er nog veel onduidelijkheid is over de afhandeling van het faillissement door het Deutscher Reisesicherungsfonds (DRSF), kunnen wij helaas niet op alle vragen antwoorden geven.

Hoe weet ik dat mijn vakantie met FTI heb geboekt?

Je weet dat je met FTI reist als dit op jouw boekingsbevestiging staat aangegeven. Is dat het geval? Dan kunt je op de website van FTI de meest actuele informatie vinden. Zoals welke situatie voor u van toepassing is. Ook staat hier het telefoonnummer voor hulpvragen.

Ik ga bijna vertrekken, gaat mijn door FTI verzorgde reis nog door?

Tot zover is bekend dat geboekte reizen tot en met 5 juli 2024 niet doorgaan. Het DRSF keek eerst naar de mogelijkheden om alle geboekte reizen na 6 juli 2024 door te laten gaan. Echter is dit niet gelukt en gaan alle reizen voorlopig niet door, laat de curator wetenlaat de curator weten.

Ik moet de reis nog betalen, is dat slim om nu nog te doen?

Moet je de reis nog betalen? Alleen bestaande reisovereenkomsten zijn gedekt door DRSF. Als je de reis dus niet betaalt, kan dit betekenen dat de reis wordt geannuleerd. In die situatie is er geen bestaande boeking meer en kan DRSF niks uitkeren.

Krijg ik mijn geld terug als de reis van FTI is geannuleerd?

Het Duitse garantiefonds is vergelijkbaar met de Nederlandse stichting Garantiefonds Reizen (SGR). Maar dat wil niet zeggen dat ze een faillissement hetzelfde afhandelen.

Naar alle waarschijnlijkheid hebben mensen met een pakketreis recht op een vergoeding. Mensen die individuele diensten hebben geboekt krijgen die waarschijnlijk niet.

Als je reis wordt geannuleerd door de reisorganisatie is dit gratis en valt je reis onder de dekking van DRSF. Annuleer je de vakantie zelf? Dan draai je zelf op voor de annuleringskosten. Hoe dichter bij de datum van vertrek, hoe hoger deze kosten zijn. De annuleringskosten kun je terugvinden in ANVR-Reizigersvoorwaarden en/of de boekingsvoorwaarden van je reisorganisatie.

Ik ben op vakantie en word door de hotelier onder druk gezet om te betalen, wat moet ik doen?

Eigenlijk zou je niet moeten betalen en moet de eigenaar van het hotel of appartement contact opnemen met de DRSF. Echter is het zo druk bij het garantiefonds dat contact maken erg lastig is. Je kunt voor de zekerheid besluiten om de hotelier wel te betalen, omdat je het bedrag (waarschijnlijk) later weer terugkrijgt van DRSF. Door niet te betalen loop je het risico dat je uit het hotel wordt gezet, omdat er in feite niet is betaald. Het is namelijk gebruikelijk dat hotels pas later worden betaald door een reisorganisatie, meestal zelfs na je vertrek.

Ik ben het hotel of appartement uitgezet, maar de vakantie zelf is nog niet afgelopen, wat kan ik nu doen?

Het is belangrijk om dan contact op te nemen met je reisagent zoals TUI of D-reizen. FTI voert de vakantie uit en moet ervoor zorgen dat jij je vakantie goed kunt afmaken. Gezien het faillissement, zal de DRSF een vervanger moeten vinden die de reizen gaat uitvoeren.

Gaat mijn terugvlucht nog wel door?

Wij hebben nog geen meldingen binnengekregen over terugvluchten die niet doorgaan. Mogelijk zijn de luchtvaartmaatschappijen al wel door FTI betaald.

Waar moet ik extra op letten?

Een algemene tip van ons: bewaar al je bonnen en/of bewijzen van betaling. Deze kun je gebruiken om te bewijzen dat je bijvoorbeeld aan het hotel hebt betaald, maar ook alle bonnen van (kleine) extra betalingen dien je te bewaren. Het DRSF zal vanzelf contact opnemen over de uitbetaling ervan. Overigens wil dit niet zeggen dat deze uitbetaling gegarandeerd is. Individuele diensten (dus anders dan pakketreis) worden niet vergoed. Voor de consumenten die nog op reis moeten en gevraagd worden om te (aan)betalen: bel met de servicehotline DRSF of FTI noodnummer.

Ben je in de problemen gekomen door het faillissement, of is je vakantie geannuleerd? Laat het aan ons weten! Je kunt altijd je klacht melden bij MAX vakantieman.

Bronnen: MAX vakantieman, archief, SGR, DRSF, De Limburger. Foto: ANP.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!