In de rubriek De treinreiziger komt eens per maand een MAX-collega aan het woord over zijn of haar belevenissen in de trein. Wat maken ze mee onderweg? Deze keer vertelt onze collega over het onverwachts huren van een ov-fiets en hoe dat in zijn werk gaat.
Met de trein reizen doe ik al flink wat jaren. Vanaf m’n studententijd, tot aan nu om naar kantoor te reizen. Eerder liep ik naar het station, want toen woonde ik nog dichtbij. Inmiddels ben ik verhuisd en ga ik met de fiets naar het station. Een fietstochtje van zo’n 10 minuten. Een prima ritje heen en terug.
Met de auto heen, met de trein terug
Om naar mijn werk te komen, wissel ik de auto en de trein af. Als er werkzaamheden zijn of als ik ’s ochtends vroeg al zie dat er maar weinig treindelen richting Hilversum gaan, heb ik de luxe om de auto te pakken. Laatst had ik dat ’s ochtends ook gedaan, omdat er een sein- en wisselstoring was. Maar wanneer ik ’s middags weer naar huis wil rijden, staat er een enorme file. Dus ik besluit mijn auto in Hilversum te laten staan en de trein terug te pakken.
Maar ik had er niet helemaal over nagedacht, dat ik nu niet meer op loopafstand van het station woon. Nou ja, alles is te lopen. Maar om ’s ochtends een half uur eerder weg te moeten om op het station te komen de volgende dag, zie ik niet zo zitten. De trein gaat immers al om 07.00 uur. Een bushalte zit ook niet in de buurt van m’n nieuwe huis, dus bedenk ik me ineens dat er op mijn thuisstation ov-fietsen staan.
Hoe werkt het huren van een ov-fiets ook alweer?
Het is even geleden dat ik zo’n fiets gehuurd heb en de regels zijn wat aangepast. Waar je vroeger een fiets met sleutel huurde, open je nu het slot met je ov-kaart. Daarvoor heb je wel een persoonlijke OV-chipkaart nodig, met een gratis fiets abonnement of NS Flex-abonnement. Gelukkig heb ik die. Meer informatie over het vinden van een ov-fiets, kun je lezen op MAX Vandaag.
Ik open de fiets door mijn ov-kaart tegen de lezer te houden, het slot springt open en ik kan de stalling uitlopen. M’n ritje van 10 minuten naar huis verloopt goed. Eenmaal thuisgekomen, lees ik de instructies voor het op slot zetten via de tekst op de bagagedrager. Met het extra slot wat aan de fiets zit, zet ik hem vast.
Het ontgrendelen van de ov-fiets gaat niet helemaal vlekkeloos
De volgende ochtend is het 06.45 uur en ik pak mijn ov-kaart er weer bij om het slot te openen. Want ook die stappen staan uitgelegd in een tekst op de bagagedrager. Maar in plaats van dat het lampje bij de lezer groen kleurt, knippert het rood en gaat het slot niet open. Ik probeer het nogmaals en nogmaals, maar de fiets gaat niet van het slot af.
Ik pak m’n telefoon erbij en begin te zoeken wat er aan de hand kan zijn. Op de site van de NS staat dat ik contact op moet nemen met de klantenservice, als het lampje rood blijft knipperen. Maar ja, het is 06.45 uur en ik moet m’n trein halen. Wat nu? Ik waag nog een laatste poging om het slot te openen met mijn ov-kaart en verrek! Hij kleurt ineens groen en het slot springt open. Pfieuw. Snel opstappen en naar het station.
De ov-fiets weer inleveren
Daar aangekomen zoek ik in alle haast op hoe ik hem achter moet laten. Want laatst las ik dat meerdere mensen hoge rekeningen gekregen hebben, omdat ze de fiets niet goed achtergelaten hadden. De huurperiode bleef toen doorlopen. Dat wil ik natuurlijk niet, maar mijn trein komt er ook al bijna aan. Volgens mij zet ik de fiets goed weg en ren de trap op naar het juiste perron. De trein komt precies aanrijden, wanneer ik boven ben. Op naar Hilversum.
Nagaan of alles goed gegaan is
Later check ik of het goed is gegaan met het terugzetten van de fiets. In de NS-app ben ik ingelogd met mijn persoonlijke ov-kaart. In die app kun je ook OV-fiets ritinformatie aanzetten. Hierdoor kan ik zien dat gelukkig alles goed is gegaan en de huurperiode om 06.56 uur die ochtend is afgesloten. Op naar het volgende avontuur met de trein of ov-fiets!
(Foto: Marcel Huijsman/Shutterstock)



Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.