Jeanine Janssen: ‘Op reis met Van Geldorp… Alles gaat mis!’

13 mei 2023
3 Min. leestijd

De familie Moerman boekte in 2020 een reis naar Afrika bij Van Geldorp reizen voor 6.800 euro. Door corona kon de reis 2 keer niet doorgaan. Ze accepteren met tegenzin een voucher, maar Van Geldorp wil die nooit meer uitbetalen. Ze worden gedwongen een nieuwe reis te nemen maar deze organisatie is inmiddels gestopt met het verkopen van reizen en opent slechts 1 keer per maand haar mail.

Van Geldorp Reizen

Dat geeft natuurlijk geen goed gevoel. Van Geldorp geeft ook nog eens aan dat hun lidmaatschap van Stichting Garantiefonds Reisgelden is opgeheven. De reissom van familie Moerman is daardoor ook niet meer gedekt tegen faillissement. Genoeg redenen om kosteloos van de reis af te kunnen. Maar Van Geldorp houdt voet bij stuk. Wij besteedden in 2022 aandacht aan dit verhaal in Meldpunt. Ook dan is Van Geldorp onvermurwbaar. Gelukkig heeft familie Moerman een rechtsbijstandsverzekering bij Univé. Zij gaan met de zaak aan de slag.

Verkeerde rekening

De tickets ter waarde van zo’n 4.000 euro had de familie Moerman wel nog in eigen bezit. De consument heeft het recht om rechtstreeks het geld terug te krijgen van de luchtvaartmaatschappij en dus vragen ze KLM om het geld van de tickets op hun rekening te storten en niet op de rekening van Van Geldorp. U raadt het al; het geld van de tickets wordt overgemaakt naar Van Geldorp.

Lakse aanpak

Univé gaat niet heel voortvarend aan de slag. Het argument van KLM, dat het hun beleid is om naar de bemiddelaar, lees Van Geldorp, het geld over te maken, slikken ze voor zoete koek. Het resterende deel van de reissom, dat ook terug moet naar de familie, geven ze na heel veel heen en weer mailen door aan een deurwaarder. Maar daarin zitten weer niet de volledige kosten. Ook zitten ze er niet achteraan als de deurwaarder geen bericht teruggeeft.

Toch goed gekomen

Familie Moerman trekt opnieuw bij ons aan de bel. Wij nemen contact op met KLM. Gelukkig zijn ze het met ons eens dat het geld naar de familie had gemoeten en dat ze die belofte ook hadden gedaan. Ze storten het geld meteen terug. Dan blijft er nog 2.800 euro over die Van Geldorp zou moeten betalen. Univé steekt hand in eigen boezem en ziet wel dat het bij hun niet goed is verlopen. Uit coulance gaan zij het resterende bedrag betalen. Alles ging mis in deze zaak; de wet van Murphy. Gelukkig kunnen we nu eindelijk zeggen: eind goed al goed!

Laat het ons weten

Heeft u een ook een probleem met een reisorganisatie? Heeft u een vergelijkbare situatie meegemaakt zoals met bovenstaand voorbeeld met Van Geldorp? Of heeft u een nare ervaring op vakantie? Bent u onderverzekerd op vakantie gegaan? Laat het ons weten. Op 12 juni begint MAX vakantieman weer. Misschien kunnen wij u helpen. Meld hier uw klacht. Natuurlijk kunt u ook gewoon ons spreekuur bellen op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees op MAX Vandaag meer van haar columns.

Foto: Shutterstock

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!