D-reizen failliet: MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft antwoord op prangende vragen

06 april 2021
4 Min. leestijd

De DrT-groep, het moederbedrijf van D-reizen, is failliet verklaard. Dit roept vragen op bij reizigers die een vakantie hebben geboekt via deze organisatie. MAX Ombudsman Jeanine Janssen geeft antwoord.

Allereerst wil Jeanine Janssen benadrukken dat de boekingen bij D-reizen via de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden, red.) gedekt zijn tegen faillissement. Vraag is om de SGR of reisorganisaties niet zelf te contacteren. “Zodra de SGR de klantgegevens krijgt van de curator, gaan ze u actief benaderen. De vraag is dan ook om niet met z’n allen nu de SGR of reisorganisaties te gaan benaderen. U krijgt vanzelf bericht waarna u gevraagd wordt om al uw gegevens door te geven.”

Ik heb een reis geboekt via D-reizen bij een andere reisorganisatie mét SGR-dekking. Wat moet ik doen?

“Het kan zijn dat de reisorganisatie waarmee u gaat, uw klantgegevens niet heeft. De SGR gaat dit stroomlijnen. U krijgt bericht en de reisorganisatie zal de reis gewoon uitvoeren als dat mogelijk is. Anders krijgt u alsnog uw geld.”

Ik heb een boeking via D-reizen bij FTI Touristiek. Een buitenlands bedrijf zonder SGR- en ANVR-dekking. Ik heb geen voucher gekregen. Wat moet ik doen?

“Ook u wordt benaderd door de SGR. Check op uw overeenkomst of er op staat dat er een insolventieverzekering is. Wij denken dat dit in de meeste gevallen zo is. Na contact met FTI is ons verzekerd dat FTI de reis gaat uitvoeren als D-reizen failliet is. Gaat ook FTI failliet, dan treedt de verzekering in werking. Levert dit in de toekomst toch problemen op, laat het ons dan weten!”

Ik had losse tickets geboekt. Die werden geannuleerd door D-reizen. Ik heb toen kunnen omboeken naar een pakketreis. Wat nu?

“U hebt een bevestigde boeking bij een SGR-deelnemer. Uw boeking is gedekt. Wacht op bericht van SGR.”

Ik heb een SGR-voucher van D-reizen.

“Uw voucher is gedekt als het gaat om een geldige voucher. U kunt deze voucher uploaden in de SGR-omgeving zodra u bericht hebt ontvangen van SGR. Let op: er mochten in principe geen vouchers worden uitgegeven voor losse tickets.”

Ik heb losse tickets geboekt via D-reizen. Ik heb van de luchtvaartmaatschappij gehoord dat zij het geld terug hebben gegeven aan D-reizen. Ik heb het niet ontvangen en ik heb ook geen voucher.

“U had dat geld al moeten hebben. Nu dat niet zo is, hebt u een zelfstandig recht richting luchtvaartmaatschappij. U schrijft de luchtvaartmaatschappij aan en zegt dat u binnen 7 dagen uw geld op uw rekening wilt ontvangen. Voeg een kopie van de tickets en de boeking bij. Krijgt u uw geld niet terug? Dan kunt u zich melden bij de ILT (inspectie luchtvaart en transport) en de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Ook zal een rechtsbijstandsverzekeraar deze zaak voor u kunnen oppakken. Een claimbureau kan ook, maar dat kost u geld en is vooralsnog niet nodig.”

Tenzing Travel is failliet gegaan. De SGR heeft dat faillissementsgeld aan D-reizen gestort, maar ik heb geen betaling ontvangen. Hoe zit dat?

“D-reizen had dit geld meteen aan u moeten overmaken. Vlak voor het faillissement kwam ons ter ore dat deze gelden inmiddels zijn doorbetaald aan de consument. Is dit in uw geval niet zo, laat het ons dan weten.

U hebt al lang geduld moeten hebben en opnieuw wordt uw geduld op de proef gesteld. Dit is echter de laatste keer dat u moet wachten. Hierna ontvangt u uw geld. Mochten er toch problemen ontstaan, dan staan wij uiteraard voor u klaar in ons spreekuur.”

Heeft u vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

(Foto: ANP)

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!