Let op: fout op vliegticket wijzigen kan flink in de papieren lopen

12 augustus 2019
4 Min. leestijd

Online een vliegticket boeken is zo gedaan. Juist omdat het zo makkelijk is en zo snel gaat, is een foutje zo gemaakt. Zo’n foutje laten herstellen door de luchtvaartmaatschappij is soms een stuk lastiger

Grote verschillen

Een letter in de naam vergeten of de roepnaam opgeven in plaats van de ‘echte’ naam: er kan van alles mis gaan bij het online boeken van een online vliegticket. Wie hier pas achter komt nadat de transactie al voltooid is, moet zich wenden tot de luchtvaartmaatschappij in kwestie. Hoe die hier vervolgens mij omgaat staat beschreven in de voorwaarden. Wie de voorwaarden van verschillende airliners erbij pakt en vergelijkt, ziet dat er grote verschillen zijn.

Honderden euro’s voor 1 wijziging

Doorgaans kunnen mensen die een ticket hebben geboekt bij een grote maatschappij fouten in de namen tot 1 dag voor vertrek kosteloos laten aanpassen. Dit is bijvoorbeeld zo in het geval van KLM, Transavia, Air France en Flybe. Soms moet er een paar tientjes voor betaalt worden. Bij TUIFly kost het aanpassen van fouten in de naam 27 euro, om maar een voorbeeld te noemen. Bij Emirates moet u hier 40 euro voor betalen.

Wie boekt bij een budgetmaatschappij, moet rekenen op wisselende bedragen. Bij Easyjet is het wijzigen van 3 letters gratis en begint u met betalen als er 4 letters foutief zijn ingevoerd. Voor het corrigeren van de roepnaam moet u altijd 25 euro betalen. Bij Corendon kost het corrigeren van de naam 30 euro.

Best coulant, zeker als we het vergelijken met de 115 euro die Ryanair vraagt voor dezelfde service. Bij het Spaanse Vueling moet 50 euro per ticket worden neergelegd. Stel, u maakt een fout en u boekt een retourticket, dan betekent dit dat u sowieso 100 euro kwijt bent. Als u voor meerdere mensen tegelijk boekt en op alle tickets een fout maakt, bent u zo een paar honderd euro verder. De fout staat immers op het tickets voor de heen- en terugreis.

Daarnaast rekent Vueling ook het tariefverschil per ticket. Als u een fout laat corrigeren moet er als het ware een nieuw ticket worden geboekt, waardoor het kan voorkomen dat het ticket op de dag van de wijziging duurder is dan op de dag waarop het origineel ticket is gekocht. Het verschil tussen die 2 prijzen betaalt de consument.

Het kan erger

Als u denkt dat dit al erg is, dan vergist u zich. Wie een ticket boekt bij Turkish Airlines en een fout in de naam maakt, moet een nieuw ticket boeken. Het laten wijzigen is onmogelijk. Als u met deze maatschappij vliegt en er achter komt dat u een fout heeft gemaakt, kan het dus voorkomen dat u niet meer kunt vliegen, omdat de vlucht is volgeboekt. U zult dan zelf op zoek moeten naar een alternatief.

Geen regels

Dat klinkt wellicht oneerlijk, maar er is niets illegaals aan deze praktijken. Luchtvaartmaatschappijen hebben de vrijheid om hun eigen regels te maken op dit gebied en hoeven zich niet te houden aan Europese regels. Gerard Spierenburg van de Consumentenbond vertelt op 12 augustus in MAX vakantieman over dit onderwerp. Hij weet onder meer te vertellen dat er binnen de Europese Unie wel gepraat wordt over het beëindigen van torenhoge wijzigingskosten, maar voorlopig is er nog niets veranderd.

Tips om fouten te voorkomen

Daarom is het nog altijd zaak dat u uw gegevens goed controleert voordat u online vliegtickets aanschaft, zegt MAX Ombudsman Jeanine Janssen. ” Houd je paspoort altijd bij de hand tijdens het boeken. Vul je naam altijd in zoals deze vermeld staat in het paspoort. Dit voorkomt een hoop ellende, frustratie en gedoe, maar vooral extra hoge kosten.” Toch een foutje gemaakt? Als u dit binnen 24 uur ontdekt en u heeft bij een airliner geboekt die dan (nog) geen hoge wijzigingskosten rekent, kunt u dit laten wijzigen. In sommige gevallen kan het annuleren van een ticket en een nieuwe kopen ook een optie zijn. “De wijzigingskosten zijn zoveel hoger dan je goedkope ticket van een paar tientjes”, aldus Janssen.

Wie de fout zelf niet ontdekt en op het punt staat het vliegtuig in te stappen, kan toegang geweigerd worden. Vooraf controleren kan dus nooit kwaad.

MAX vakantieman, maandag 12 augustus 2019, 20.30 uur, NPO 1.

(Bron: redactie MAX vakantieman, Consumentenbond, archief)

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!