Waarom de verkeersboetes in 2023 met 10 procent stijgen

Verkeersboetes
02 december 2022
4 Min. leestijd

De voorlopige tarieven voor verkeersboetes in 2023 zijn bekend. Officieel is het dus nog niet, maar het Ministerie van Justitie en Veiligheid bevestigt alvast dat de tarieven bovengemiddeld hard stijgen. Wat ben je in 2023 kwijt als je in overtreding bent? Wij zetten de belangrijkste bedragen en overtredingen op een rij.

Van 2 procent omhoog in 2022 naar 10 procent omhoog in 2023

Dat de verkeersboetes in 2023 waarschijnlijk zo hard omhoog gaan, komt door de hoge inflatie. Het Ministerie van Justitie en Veiligheid laat de verkeersboetes meestijgen met de consumentenprijzen. Omdat de bedragen ook nog naar boven afgerond worden, is er in 2023 een stijging van 10 procent. Ter vergelijking: de stijging tussen 2021 en 2022 bedraagt maar 2 procent.

Zijn de gestegen verkeersboetes wettelijk te verantwoorden?

Het is nog wachten op de stemming in de Tweede Kamer, maar minister Dilan Yesilgöz is van plan om vast te houden aan de tariefverhogingen. In september 2022 komt de kwestie al ter sprake in Den Haag, als Yesilgöz Kamervragen van de Groep Van Haga beantwoordt. De minister wijst hierbij naar de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). “De Wahv-boetes zien niet alleen op (lichte) snelheidsovertredingen, maar ook op (zeer) gevaarlijk rijgedrag zoals door rood rijden of rijden met een mobiele telefoon in de hand. De Wahv-boetes zijn ervoor bedoeld om dergelijk gedrag te ontmoedigen.”

Met andere woorden: Yesilgöz wil de inflatie niet als verzachtende omstandigheid aanvoeren. Als de boetes minder hard stijgen dan de consumentenprijzen, wordt de impact van verkeersboetes ook minder groot. “Het gaat bij Wahv-boetes bovendien om vermijdbare kosten – je hoeft niet te hard of door een rood licht te rijden. Verkeersdeelnemers die zich aan de regels houden hoeven deze kosten niet te betalen”, aldus de minister. Als je onderweg de verkeersregels respecteert, is er dus alsnog niets aan de hand.

Welke verkeersboetes zijn het duurst?

De hoogste verkeersboete ontvang je als je tijdens het rijden een mobiele telefoon in de hand houdt. De boete hiervoor stijgt van 350 naar 380 euro. As je de auto op een parkeerplaats voor mindervaliden zet of als je een voorrangsvoertuig (bijvoorbeeld een ambulance met sirene) niet door laat gaan, dan kost dat 350 euro. Is de uitlaat van je auto niet in orde, dan kun je een boete van 320 euro krijgen. Het gaat hier om een lekke en/of te lawaaiige uitlaat.

Daarnaast is er een groot aantal verkeersboetes in 5 prijscategorieën. De goedkoopste boetes bedragen 50 euro. Deze krijg je als je jouw kentekenwijs niet kunt of wilt laten zien. Rijden met een verlopen of onleesbaar rijbewijs, ongeoorloofd stilstaan, zonder verlichting in de bebouwde kom rijden en foutparkeren vallen in een hogere categorie. Deze vergrijpen leiden tot verkeersboetes van 110 euro.

In de categorie 160 euro vallen veel verschillende overtredingen. Deze verkeersboete krijg je onder meer als je kenteken niet leesbaar is, je banden beschadigd zijn, je geen gordel in de auto draagt, zonder verlichting buiten de bebouwde kom rijdt, geen geldig APK-bewijs hebt of ergens rijdt waar dat niet mag. Verder zijn er verkeersboetes van 240 euro. Die krijg je voor onnodig links rijden op de snelweg, kleine kinderen niet in kinderzitjes neerzetten en meer passagiers meenemen dan toegestaan.

De duurste categorie verkeersboetes zijn 280 euro. Als je die wilt vermijden, kun je beter niet door rood rijden, rechts inhalen, onnodig over de vluchtstrook rijden of met een lekkende motor de weg op gaan. Ook als je niet meewerkt aan een alcoholcontrole, onderweg geluidsoverlast veroorzaakt, doorrijdt bij een brug of spoorwegovergang of weigert voorrang te verlenen als dat wel verplicht is, kun je deze boete krijgen. Bovenop de boetes komen ook nog administratiekosten.

Hoe zit het met de snelheidsboetes?

De snelheidsboetes voor 2023 zijn ook nog niet officieel vastgelegd. Autosite Top Gear heeft echter al een indicatie van de verkeersboetes voor als je te hard rijdt. Binnen de bebouwde kom kost het 32 euro als je 4 kilometer per uur te hard rijdt, tot 383 euro voor 30 kilometer per uur. Als er wegwerkzaamheden zijn, liggen de snelheidsboetes tussen de 53 en 450 euro. Buiten de bebouwde kom zijn 8 en 364 euro de onder- en bovengrens. Bij wegwerkzaamheden gaat het om bedragen tussen de 43 en 444 euro.

Op de snelweg variëren de tarieven van 24 tot 450 euro, vanaf 37 kilometer per uur. Als er wegwerkzaamheden op de snelweg zijn, kan het je 31 tot 424 euro kosten als je te hard rijdt. En in 30-zones en woonerven kost het 53 euro als je 4 kilometer te hard rijdt, tot 450 euro voor 28 kilometer. Tot slot kun je ook een bekeuring krijgen als je met de fiets of e-bike de snelheidsnorm overschrijdt. Als dat 10 kilometer per uur of minder is, kost het je 40 euro. Voor alle overtredingen daarboven is de boete 60 euro. Vergelijkbare boetes zijn er voor fietsen zonder zichtbare reflectoren (40 euro) en fietsen zonder licht (60 euro).

Bronnen: Rijksoverheid, Independer, Algemeen Dagblad, Top Gear, ANWB. Foto: Shutterstock

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

  • Coboo
    Coboo

    Graag zou ik willen weten wat kost als je geen licht op je fiets hebt.
    Dat zie ik niet bij staan, ook levens gevaarlijk, de automobilist wordt het aangerekend als je ze niet ziet die fietsers. Maar er wordt te vaak zonder licht op de fiets gereden. Zeker in deze donkere dagen, met nattigheid en wat mist dan heb je ze voor de auto voor je er erg in hebt. Hier zijn de ouders ook schuldig aan.
    Allemaal donkere kleding en geen licht op de fiets. Dan vraagje om ongelukken.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!