Geen schade, toch borg betalen: zo voorkomt u dat

24 augustus 2020
4 Min. leestijd

Wie een voertuig of vakantie-accommodatie huurt moet vaak borg betalen. Als er schade is, kan dit ingehouden worden. Maar wat als u borg moet betalen of niet terugkrijgt, terwijl u helemaal geen schade heeft aangericht? Met deze tips kunt u zo’n vervelend scenario voorkomen.

Betalen bij schade

Bij huurauto’s is er altijd borg in het spel en bij vakantieparken staat het woord meestal ook in de voorwaarden. Niet zo gek ook, want zo dekt de verhuurder zichzelf in voor mogelijke beschadigingen door huurders. Borg kan van tevoren betaald worden, maar het kan ook ingehouden worden op uw creditcard. Het kan ook zo zijn dat u vooraf niets hoeft te betalen maar dat u achteraf moet betalen als er iets kapot blijkt te zijn.

Bewijs

Uiteraard wilt u voorkomen dat u de borg kwijt bent, dus is het zaak om voorzichtig om te gaan met hetgeen dat u huurt. Toch is dit niet altijd een garantie dat u de borg ook daadwerkelijk terugkrijgt. Stel, u huurt een auto in het buitenland en krijgt bij het terugbrengen de mededeling dat er borg wordt ingehouden omdat u een kras heeft veroorzaakt. U bent zich van geen kwaad bewust, want die kras zat er al. In dit geval is het u woord tegen die van de verhuurder en zie dan maar eens hard te maken dat u gelijk heeft.

Het vooraf verzamelen van bewijs kan u in zo’n situatie helpen. Doe dit door bijvoorbeeld een video of gedetailleerde foto’s te maken voordat u het gehuurde betrekt of meeneemt. Dit biedt natuurlijk geen 100 procent zekerheid, maar u kunt zo wel een stuk eenvoudiger aantonen dat u in elk geval niet verantwoordelijk bent.

Meld schade vooraf

Als u bij het nalopen van het gehuurde voertuig of verblijf schade tegenkomt, is het verstandig dit altijd te melden bij de verhuurder. Als u dit niet doet en het wordt achteraf ontdekt door de verhuurder, dan bent u aansprakelijk en uw borg vermoedelijk kwijt.

Wat als u toch moet betalen?

Het kan voorkomen dat de verhuurder volhoudt dat u de borg moet betalen of niet terugkrijgt, ook als u in uw ogen heeft aangetoond dat u de schade niet veroorzaakt heeft. In zo’n geval kunt een aantal dingen doen. Allereerst is het belangrijk om op te bon te laten zetten dat u onder protest heeft betaald als u de schade ter plekke moet afrekenen.
Daarnaast kunt u contact opnemen met de Nederlandse Geschillencommissie als het bedrijf waar u een probleem mee heeft hierbij is aangesloten. Als de onderneming hier niet bij is aangesloten, kunt u ook geen gebruik maken van de diensten van de Geschillencommissie.

Indien de borg wordt ingehouden op uw creditcard kunt u contact opnemen met de creditcardmaatschappij. Doe dit zo snel mogelijk nadat u het gehuurde heeft achtergelaten of verlaten.

Ook kunt u -in het geval van een probleem met een buitenlandse verhuurder- aankloppen bij het ECC, het Europees Consumenten Centrum. Zij kunnen u voorzien van gratis juridische hulp en kunnen ook bemiddelen tussen u en de verhuurder, als dit nodig blijkt.

Als u een klacht heeft over een buitenlands autoverhuurbedrijf of een vestiging van een groot autoverhuurbedrijf in het buitenland, dan kunt u ook een klacht indienen bij de ECRCS, een instantie die speciaal in het leven geroepen is om klachten rondom autoverhuurders af te handelen. U kunt uw klacht in het Nederlands indienen via hun website en de diensten van de ECRCS zijn gratis. Als u het niet eens bent met de uitkomst kunt u altijd nog een gang naar de rechter overwegen.

MAX vakantieman

In de laatste MAX vakantieman van dit seizoen op 24 augustus 2020 wordt dit onderwerp behandeld. Heeft u een vakantieklacht die u graag wil voorleggen aan dit programma? U kunt uw verhaal insturen naar de redactie. Dit kan ook buiten het seizoen om.
Ook kunt u consumentenvragen stellen aan MAX Ombudsman. Het spreekuur van MAX Ombudsman is opengesteld voor MAX-leden, en is op werkdagen te bereiken tussen 10.00 en 12.00 uur, op telefoonnummer 035 – 6775511 (lokaal tarief). U kunt hier ook terecht voor juridisch advies over zaken die niets te maken hebben met corona.

(Bron: ANWB, ECC, MAX vakantieman)

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!