Met je elektrische auto op de veerboot? Dat mag niet overal

08 februari 2023
2 Min. leestijd

De Noorse veerbootmaatschappij Havila Kystruten heeft besloten niet langer elektrische auto’s toe te staan op hun vaardiensten. Dit besluit neemt de organisatie na een risicoanalyse van een Noors adviesbureau. Een elektrische auto is te moeilijk om te blussen, er zou een zeer grote reddingsoperatie voor nodig zijn. Het verbod geldt ook voor hybride- en waterstofauto’s.

Ga je op autovakantie met de elektrische auto? Let er dan goed op dat je auto is toegestaan bij de veerdienst.

Gezonken schip

Sinds het autovrachtschip Felicity Ace is gezonken in 2022, stellen veerdiensten zichzelf de vraag of het vervoeren van elektrische auto’s op hun schepen wel zo veilig is. De brand op het schip blijkt niet te blussen en is gezonken. Mogelijk is de brand ontstaan door 1 van de aanwezige elektrische auto’s. Vermoedelijk heeft Havila Kytruten naar aanleiding van dit incident een risicoanalyse laten uitvoeren en komt zo tot het verbod op de elektrische voertuigen. Het is niet uitgesloten dat meer veerdiensten volgen.

Niet zomaar geblust

De accu van een elektrische auto is zeer krachtig. Als deze vlam vat kan het niet zomaar worden geblust. Het vuur is namelijk nauwelijks te doven, want de accu voedt zich constant met alle aanwezige batterijen. Zo vormt het een levensgevaarlijke situatie voor de mensen aan boord. Om de brand te blussen moet de auto in een dompelbad worden gelegd. Dit is niet mogelijk op een veerboot en vereist een intensieve reddingsoperatie.

Het gevaar zit in een klein hoekje. De kans dat een elektrische auto vlam vat is namelijk heel klein. Maar de auto’s zijn wel gevoelig voor brand, het laden met de verkeerde snoeren kan er al voor zorgen dat er kortsluiting en daardoor brand ontstaat. Dit risico wil de veerdienstorganisatie niet nemen.

Ophef over Havila Kystruten

Toch is er ophef ontstaan rondom de maatregelen van Havila Kystruten. Het bedrijf heeft de meest milieuvriendelijke schepen die de kustroute bevaren. Maar hiermee zijn de boten wel uitgerust met de grootste batterijpakketten voor passagiersschepen ter wereld. Bent Martini, algemeen directeur van de veerdienstmaatschappij reageert daarop: “Onze schepen worden gebouwd met eigen accu’s en geïnstalleerd volgens de huidige eisen voor brandbeveiliging op schepen. Dit betekent dat onze batterijen gescheiden zijn in geïsoleerde en brandvrije ruimten met speciale brandbeveiligingssystemen.”

Bronnen: RTL Nieuws, Business Portal Norwegen, NOS. Foto: Shutterstock

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!