Kop-staartbotsing, wie is aansprakelijk en wat komt erbij kijken?

Kop-staartbotsing
28 november 2022
3 Min. leestijd

 

Het kan gebeuren in de file, tijdens het invoegen of voor het stoplicht. Als je betrokken bent bij een kop-staartbotsing is dat altijd vervelend, of je nu in de voorste of de achterste auto zit. Maar wie er aansprakelijk is voor de schade, dat kan per situatie verschillen. Wij leggen het uit.

Wat is een kop-staartbotsing?

De definitie van een kop-staartbotsing is dat de voorkant van de achterste auto op de achterkant van de voorste auto botst. Komt dat doordat de achterste bestuurder te weinig afstand houdt? Of juist doordat de voorste bestuurder plotseling remt? Het afstand houden weegt juridisch gezien zwaarder dan het remmen. ‘De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is’, staat er namelijk in Artikel 19 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens. Stel dat je onderweg plotseling moet remmen? Dat hoeft geen probleem te zijn, mits de bestuurder achter je voldoende afstand houdt.

Wanneer is de voorste of achterste bestuurder verantwoordelijk?

In de meeste gevallen is de achterste bestuurder dus verantwoordelijk en aansprakelijk voor een kop-staartbotsing. Maar er zijn uitzonderingen op deze regel, waarbij de voorste bestuurder juist schuld heeft aan de botsing. Als je bijvoorbeeld iemand inhaalt en/of van baan wisselt, is het je verantwoordelijkheid als een andere auto achterop de jouwe botst. Dat is ook het geval als je onnodig op de rem trapt, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht dat nog op oranje staat.

Welke vormen van schade moet de verantwoordelijke vergoeden?

Een kop-staartbotsing kan een zeer vervelende nasleep hebben voor de betrokken bestuurders. Er zijn talloze vormen van een mogelijke schadevergoeding, te verdelen in 3 hoofdcategorieën. Ten 1e dient de autoschade vergoed te worden. Daarnaast moet één van de bestuurders opdraaien voor letselschade van de andere. Denk aan een whiplash, hoofdletsel en rug- en nekklachten, maar ook de hieraan verbonden medische kosten. En als je tijdelijk niet kunt werken of (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt raakt, draait de ander ook op voor de inkomsten die je misloopt.

Tot slot is er het smartengeld, de vergoeding voor de niet-materiële schade als gevolg van de kop-staartbotsing. Hieronder vallen onder meer angstgevoelens, post-traumatische stressstoornissen, blijvende littekens en constante pijnklachten. Hoe hoog de schadevergoedingen zijn waar het slachtoffer recht op heeft, hangt van de ernst van de situatie af.

Hoe handel je een kop-staartbotsing af?

Eerst moet duidelijk worden welke bestuurder verantwoordelijk en aansprakelijk is voor de kop-staartbotsing. Het kan zijn dat daarvoor getuigenverklaringen nodig zijn van andere bestuurders, passagiers en omstanders. Je kan ook bij de politie terecht voor een verkeersongevallenanalyse of om een proces-verbaal aan te vragen. Zorg daarnaast dat je een deskundige raadpleegt, zodat je weet waar je wel of niet recht op heeft. Want de veroorzaker van de kop-staartbotsing – en zijn of haar verzekeraar – draaien meestal op voor de schadevergoeding en de juridische kosten.

Bronnen: Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, B&O Letschelschade, Juridisch Bureau Letschelschade & Gezondheidsrecht, Hijink Advocaten, Brugman Letsschelschade Advocaten. Foto: Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

  • Loyaal
    Loyaal

    Bij de aansprakelijkheid bij een kop-staartbotsing vermeld u onder andere;
    “Dat is ook het geval als je onnodig op de rem trapt, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht dat nog op oranje staat.”

    Er is mij altijd geleerd om te remmen bij een oranje verkeerslicht en indien dit niet mogelijk is, de kruising zo snel mogelijk vrij te maken. Zijn deze regels gewijzigd? Ik zie namelijk veel automobilisten door rood rijden, wellicht durven/hoeven deze niet te remmen bij een oranje verkeerslicht.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!