Sinds reisorganisatie 60 Plus Reizen op 13 mei 2025 failliet is verklaard, vragen reizigers zich af of hun reis nog doorgaat, of dat ze recht hebben op een vergoeding. Mogelijk is (een deel van) de reis namelijk al betaald. De zaak wordt behandeld in de uitzending van MAX vakantieman op 23 juni 2025. In dit artikel leggen we uit hoe en waar je een claim indient.
Wat is er aan de hand met 60 Plus Reizen?
Op 13 mei 2025 is 60 Plus Reizen failliet verklaard. Al hebben zij al op 30 april hun financieel onvermogen aangekondigd. Mensen die bijvoorbeeld een cruise of busreis hebben geboekt, hebben recht op een vergoeding, mits ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ook gaan sommige reizen in de toekomst mogelijk nog door.
Welke reizen van 60 Plus Reizen gaan nog door?
Reizen van 60 Plus Reizen B.V. met een vertrekdatum in mei en juni zijn niet doorgegaan. Reizen in juli, augustus of september 2025 gaan ook niet door. Op dit moment probeert het garantiefonds VZR Garant, om de reizen in oktober of november toch door te laten gaan.
Hoe weet ik of mijn reis bij 60 Plus Reizen doorgaat?
Als je reis (het gaat dan om de reizen geboekt in oktober of later) nog doorgaat, krijg je daar later bericht over, laat VZR Garant weten. Voor meer informatie kun je hier contact opnemen met het garantiefonds.
Hoe dien je een claim in bij het garantiefonds?
Je kunt nog tot uiterlijk 4 augustus 2025 een claim indienen. Dien ook een claim in als het nog onduidelijk is of je reis in de toekomst doorgaat. Dit kan via dit schadeformulier van VZR Garant. Claims die later worden ingediend kunnen niet in behandeling worden genomen. Betalingen die gedaan zijn op of na 30 april 2025 vallen niet onder het garantiefonds. Betaalde servicekosten en gegeven kortingen worden eveneens niet vergoed.
Valt je vordering op 60 Plus Reizen niet onder de voorwaarden van het garantiefonds? Dan kun je de claim neerleggen bij de curators van faillissement van 60 Plus Reizen M.P. Waninge en A.M. Speerstra.
Wat is belangrijk om te weten van het faillissement van 60 Plus Reizen?
In principe gaan de reizen tot en met september niet door en worden reizigers daarvoor vergoed (mits zij voor 30 april hadden betaald). De reizen in oktober of later gaan mogelijk alsnog door, dit wordt later bekend.
Heb je een voucher gehad als schadevergoeding van een eerdere reis? Vouchers vallen niet onder het garantiefonds. Mensen die de voucher al hebben ingezet voor een nieuwe reis, en dus een nieuwe boeking, kunnen wel onder het garantiefonds vallen. Jeanine Janssen tipt: neem niet te snel een voucher aan als schadevergoeding. Doe je het wel, maak er meteen een nieuwe boeking van, want anders ben je het geld alsnog kwijt bij een faillissement.
Voor meer informatie kun je het best naar de website van het garantiefonds VZR Garant.
Bronnen: MAX vakantieman, VZR Garant. Foto: 60 Plus Reizen/Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.