Overbodige verzekering en extra kosten voor een huurauto: met deze trucs proberen (lokale) autoverhuurders bij te verdienen

25 juli 2022
4 Min. leestijd

Handig, een huurauto op je vakantieadres. Je regelt het vaak thuis, inclusief een goeie verzekering om gedoe voor te zijn. Maar als je dan op de bestemming aan de balie staat, blijkt dat voor niets, want er gaan nog vaak dingen mis bij het huren van een auto. Waar moet je op letten?

Hoewel in de meeste gevallen vakantiegangers zonder problemen gebruik maken van een huurauto, blijven er altijd lokale verhuurders die onverwacht een rekening met extra kosten presenteren.

Heb je via een tussenpersoon geboekt?

Als je via een tussenpersoon boekt, kijk dan ook even apart daarvan op review-sites. Een vergelijkingssite verdient geld als er een auto verhuurd wordt, dus die is vaak minder kritisch. Op websites met reviews vind je ervaringen van gebruikers. Dan weet je snel genoeg of je beter een paar tientjes meer moet uitgeven.

Zijn je voor- en achternaam op creditcard juist?

In eerste instantie krijgen vakantiegangers soms een melding dat ze bij het verhuurbedrijf waar zij hun auto afhalen, niet hun creditcard kunnen gebruiken. De reden: op de creditcard moeten volgens de mensen achter de balie zowel voor- als achternaam volledig vermeld staan. Nederlanders hebben alleen een creditcard met initialen en een achternaam en zou dus onbruikbaar zijn. Daardoor is het niet mogelijk om een borg te reserveren en dus wil het verhuurbedrijf op een andere manier ‘zekerheid’. Zekerheid dat in geval van schade de kosten zijn te verhalen.

Het excuus dat een creditcard niet bruikbaar zou zijn omdat de voornaam niet volledig staat vermeld, is pure onzin. Navraag bij Mastercard leert ons dat een creditcard om die reden helemaal niet geweigerd mag worden. Dat de verhuurder de kaart niet aanneemt is pure onwil. Het is een smoes om een verzekering te kunnen verkopen.

Heb je zogenaamd een te laag limiet op de creditcard of is het apparaat ‘defect’?

Bovenstaande truc is niet de enige manier waarop autoverhuurders extra geld proberen te verdienen. Vaak zijn de kosten voor de huurauto zelf erg aantrekkelijk, maar komen de bijkomende kosten ineens uit de hoge hoed als je aan de balie staat. Zo kan het zijn dat gezegd wordt dat de creditcard een te lage limiet heeft of wordt beweerd dat het creditcard-apparaat defect is. In het laatste geval mag de klant daarvan niet de dupe worden. De klant heeft daar immers geen schuld aan.

Heb je wel een extra verzekering nodig voor een huurauto?

De oplossing ligt volgens de lokale verhuurder voor het oprapen. Als de klanten ter plekke een extra verzekering voor hun huurauto afsluiten, dan is het probleem opgelost. Hoewel de klanten bij de boeking via een vergelijkingssite al een uitgebreide verzekering hebben afgesloten, krijgen zij te horen dat deze niet te gebruiken is. Daar sta je dan, met al je koffers na een lange reis. Extra kosten voor deze verzekering? Afhankelijk van de huurperiode kan dit oplopen tot honderden euro’s.

Het kan overigens heel goed zijn dat een verhuurder als optie een extra verzekering biedt. Of om het eigen risico verder af te kopen. Bekijk vooraf goed wat je al wel en niet hebt afgesloten.

Moet je bijbetalen voor en upgrade van de auto als de door jou gereserveerde auto niet beschikbaar is?

Het is niet de schuld van de klant als de verhuurder het type auto dat gereserveerd is niet beschikbaar heeft. Dus als de klant een upgrade naar een groter model wordt aangeboden, dan mogen daar geen extra kosten voor gerekend worden.

Heb je foto’s van de huurauto gemaakt?

Bij het afhalen van de huurauto is het altijd verstandig om duidelijk vast te leggen of de auto al schade heeft. Leg dit altijd vast: maak foto’s of een filmpje van zowel de buitenkant als de binnenkant van de auto. Als je duidelijk kunt aantonen welke schade wel en niet aanwezig is, voorkom je dat er hierover discussie ontstaat. Lever de auto in, zorg dan dat een medewerker van het verhuurbedrijf een formulier ondertekent waarop staat dat er geen nieuwe schade is.

Moet je de tank van een huurauto verplicht vol terugbrengen?

In de meeste gevallen krijgt je een huurauto met een volle tank. Wanneer je geboekt hebt volgens een vol-vol-regeling, moet je de auto ook volgetankt inleveren. Dat is overzichtelijk. In sommige gevallen hoef je de auto niet zelf vol te tanken. Houd er dan rekening mee dat mogelijk kosten worden gerekend voor het tanken en dat de brandstofprijs een stuk minder gunstig kan zijn dan wanneer je zelf tankt.

Ben je benieuwd naar meer vakantienieuws en -tips?

Neem hier een gratis abonnement op de MAX Consumentennieuwsbrief. Elke maandag en donderdag in de mailbox.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

  • John Braam
    John Braam

    Voor onze vakantie in Puglia een auto gehuurd bij DoYouItaly voor 746 euro. Daags voor vertrek kreeg ik bericht dat wij onze auto konden afhalen bij Felirent in Bari. Bij aankomst om 14:20 gebeld naar Felirent om ons op te halen. Hierbij kreeg ik te horen dat ik te laat zou zijn, omdat ik de auto vanaf 12 uur gereserveerd had en deze zou binnen een uur afgehaald moeten worden. Hierop zou een boete gelden van 100 euro......
    Bij aankomst op de afhaallocatie heb ik mijn bezwaar hier tegen kenbaar gemaakt, maar de medewerkster haalde enkel haar schouders op en bleef bij haar standpunt.
    Bij het betalen van de borg (700 euro) begon de ellende pas echt. Ik was de pincode van mijn creditcard kwijt/vergeten waardoor ik hiermee niet kon betalen. Op mijn voorstel om dit eventueel contant of met bankpas te betalen kreeg ik als antwoord dat dit niet mogelijk was, omdat terugbetalen dan niet mogelijk zou zijn.
    Toen ik na bijna 1,5 uur aangaf dan eventueel maar te moeten annuleren gaf de medewerkster mij aan dat ze een oplossing had. Ik kon een volledige verzekering afsluiten en "zij alleen kon dit aanbieden".... Dit kon met de bankpas betaald worden; 866 euro inclusief 100 euro borg
    Ik heb dit maar betaald, omdat ik bij annulering sowieso mijn huur van 746 euro kwijt zou zijn. En elders een andere auto huren zou ongeveer net zoveel kosten.
    De medewerkers van dit bedrijf toonden totaal geen interesse in hun klanten, waarbij de meesten problemen hadden met hun reservering.
    Bij inlevering van de auto wederom een nonchalante houding en de auto werd in orde bevonden.
    En zie daar: binnen 5 dagen was mijn borg van 100 euro teruggestort op mijn bankrekening. Dat kon dus wel, terwijl een volledige borgbetaling van 700 euro met de bankpas niet mogelijk was, omdat dit niet terugbetaald zou kunnen worden.
    Een volgende keer zal ik boeken bij een autoverhuurbedrijf wat gevestigd is op het vliegveld i.p.v. een bedrijf als Felirent gehuisvest in een kale loods op 8 km afstand.