Wel eens MTT zien staan op je (elektrische) fiets? Dit betekent het

06 februari 2023
3 Min. leestijd

Op elke (elektrische) fiets staat MTT vermeld. Deze afkorting geeft aan wat het ‘maximaal toegestane totaalgewicht’ van het voertuig is. Fabrikanten zijn verplicht zo’n maximum aan te geven op een fiets. Maar hoe wordt het gewicht berekend? En kun je zelf te zwaar zijn?

Waarom een MTT?

Het is belangrijk om niet boven het gewicht uit te komen dan het maximaal toegestaan totaalgewicht. De remmen van een fiets zijn niet gemaakt om zwaardere gewichten te dragen. Met hoge snelheden kan de remweg hierdoor te lang worden. Bovendien zijn de meeste onderdelen en constructie van een fiets berekend op het MTT. Overschrijd deze dus niet.

Hoe wordt het berekend?

Het maximaal toegestane totaalgewicht bestaat uit de complete fiets, de persoon met kleding en schoenen aan en eventuele bagage. Het MTT is dus een optelsom van alles wat de fiets bij elkaar inhoudt en er op zit. Meer dan dat mag de fiets niet wegen, daar is hij niet op gebouwd.

Bagage zijn de spullen die je bij je draagt op de fiets. Maar ook een kinderzitje, fietstas of fietskar tellen mee in het gewicht. Zo kom je al vrij snel aan de MTT van een fiets.

Elke fiets heeft eigen MTT

Gemiddeld heeft een elektrische fiets een MTT van 130 kilo. Wanneer een e-bike een lagere maximale belasting heeft, mag je zelf niet te zwaar zijn om de fiets te rijden. Ook blijft er dan nog weinig ‘ruimte’ over voor bagage. Wel zijn sommige e-bikes in zijn geheel een stuk zwaarder dan de ander. Hierdoor is er meer gewicht over voor de bestuurder en/of bagage.

Let bij aanschaf op het maximum

Vervoer je veel dingen op de fiets, of weeg je meer dan 75 kilo? Dan is het handig om een fiets aan te schaffen met een minimaal MTT van 130 kilo. Ook zijn er speciale e-bikes voor personen die een hoger gewicht dan 125 kilo hebben. Bij deze fietsen is er extra gelet op stevige velgen, bredere banden en een krachtigere motor.

Toch zwaarder dan het MTT?

Het gebeurt nog vaak dat iemand bij een fietser achterop springt. Je komt dan bijna altijd boven het MTT uit. In principe houden fabrikanten wel rekening met eventuele zwaardere gewichten. Een overbelasting hoeft dan niet erg te zijn. Maar wil je zeker zijn dat je veilig bent, houd je dan aan het maximaal toegestane totaalgewicht.

Overigens is het achterop springen bij een e-bike met accu in of op de bagagedrager nooit een slim idee. Hiermee kan de beschermende functie kapot gaan. Ook zijn deze accu’s gemiddeld ‘slechts’ bestand voor een gewicht van 25 kilo. Het exacte gewicht staat op de bagagedrager vermeld.

Bronnen: ANWB, E-bike Bond. Foto: Shutterstock

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!