Ernstig ziek in het buitenland: dit kan de alarmcentrale voor u doen

01 augustus 2022
3 Min. leestijd

Het is zo’n nachtmerriescenario waar je liever niet aan wilt denken: ernstig ziek worden in het buitenland. Als het dan toch gebeurt, dan wil je natuurlijk weten wat je moet doen en of je dan ook verzekerd bent. We zetten het voor je op een rij.

Van welke zorg ben je in het buitenland verzekerd?

Je hebt waar je ook bent ter wereld als Nederlander recht op een vergoeding van zorg uit de basisverzekering, want de Nederlandse zorgverzekeringswet is overal ter wereld van toepassing. Maar wat je aan zorg vergoed krijgt, kan per land, maar ook per polis verschillen. Soms dekt de zorgverzekeraar sommige kosten maar deels, of soms zelfs helemaal niet. Hoe het zit met zorgkosten in het buitenland en op welke vergoeding je in het buitenland recht hebt, als je ziek wordt of een ongeval krijgt lees je hier.

Wat kan ik direct doen bij een ongeval of ziek worden?

Eurocross Assistance is een Nederlandse alarmcentrale die zich in Europa inzet voor pech- en ongevalshulpverlening. Het is vaak het eerste aanspreekpunt bij ziekte of ongevallen, waarbij ze je ook in noodsituaties direct kunnen adviseren en bijstaan. Met MAX vakantieman zet Eurocross een aantal tips voor je op een rij.

Voordat je op reis gaat

  • Sla het nummer van je alarmcentrale op in je telefoon. Deze vind je op de achterkant van je zorgpas.
  • Ga goed verzekerd op reis. We zien nog te vaak dat mensen niet goed verzekerd zijn, wat grote financiële en emotionele impact kan hebben.
  • Zoek informatie over de plek waar je naartoe gaat en hoe de gezondheidszorg daar geregeld is.
  • Stop onmisbare items zoals medicatie en andere medische hulpmiddelen altijd in je handbagage, zodat je die bij je hebt in het geval je koffer kwijt/vertraagd is.

Wat te doen bij een medisch probleem en wat kan de alarmcentrale dan voor je betekenen?

  • Zoek altijd eerst medische hulp en bel daarna ook meteen je alarmcentrale zodat die op de hoogte is, kan adviseren en helpen.
  • De alarmcentrale kan je verwijzen naar de juiste zorginstelling met de benodigde (medische) faciliteiten en specialisatie.
  • Als je al opgenomen bent in een ziekenhuis waar de benodigde zorg (bijvoorbeeld een bepaalde specialist) niet is aanwezig is, dan kan de alarmcentrale een medische evacuatie regelen naar een ander ziekenhuis.
  • De artsen van de alarmcentrale leggen contact met de behandeld arts ter plaatse over de behandeling en de terugreis.
  • De hulpverleners van de alarmcentrale spreken meerdere talen en kunnen dus helpen met taalbarrières.
  • De alarmcentrale regelt de betalingsgarantie met het ziekenhuis (o.b.v. de verzekeringsdekking).
  • De hulpverleners van de alarmcentrale kunnen de terugreis/repatriëring naar Nederland regelen, wanneer nodig onder medische begeleiding (en als dat nodig is een heropname in een Nederlandse zorginstelling).

Bron: Eurocross alarmcentrale/rijksoverheid.nl

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!