Prijzen van pakketreizen zijn misleidend en moeten van de ACM duidelijker

09 augustus 2023
3 Min. leestijd

De prijzen van pakketreizen zijn niet duidelijk en daardoor misleidend. Dat blijkt uit een aangekondigde controle door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bij 12 pakketreisaanbieders. Maar liefst 11 van deze aanbieders vermelden de verplichte bijkomende kosten niet goed. De ACM geeft de bedrijven 8 weken de tijd om de prijzen en informatie aan te passen, anders volgen er sancties. 

Prijzen pakketreizen zijn misleidend

Niet alle verplichte kosten worden dus niet juist vermeld, maar ook kan de reis zeer regelmatig niet geboekt worden voor de prijs waarvoor hij wordt aangeboden. Dat is de aantrekkelijke prijs waardoor de consument de reis wil boeken. De prijs is immers een van de belangrijkste reden voor een consument om een reis te boeken.

Door de onduidelijke informatie rond de pakketreizen wordt de consument misleid en krijgt hij of zij aan het einde van het boekingsproces de rekening gepresenteerd. En die valt dan een stuk hoger uit dan gedacht.

Met duidelijke informatie kun je eerlijk prijzen vergelijken

Daarnaast heeft het duidelijk vermelden van alle informatie nog een doel. Want met de juiste informatie kan de consument een eerlijke vergelijking maken met andere aanbieders. Zoals de prijzen nu worden getoond bij deze 11 aanbieders van pakketreizen, is het geen eerlijk vergelijk. Want aan het einde van het boekingsproces komen er nog allerlei kosten bij.

Kosten die je pas op de vakantiebestemming moet betalen, moeten ook in dit overzicht meegenomen worden. “We willen voorkomen dat consumenten aan het eind van het boekingsproces of zelfs op hun reisbestemming worden geconfronteerd met onverwachte kosten”, aldus Edwin van Houten, directeur van de ACM.

Punt van discussie zijn de lokale heffingen

Reiskoepel ANVR sluit zich aan bij de bevindingen van de ACM. “We zijn het volledig eens dat we op het moment van boeken goed inzicht moeten geven in alle kosten,” aldus Frank Oostdam, directeur van de ANVR. De ACM geeft aan dat er tijdens het boekingsproces ook meer duidelijkheid moet zijn over de lokale heffingen. Dit zijn de kosten die de consument op de vakantiebestemming nog moet betalen. Maar daarvan zegt de ANVR dat het in hun ogen een onredelijke eis is. “Dan zou je dus alle lokale heffingen, zoals een milieuheffing, in vreemde valuta moeten gaan omrekenen tot een prijs in euro’s. Dat is geen doen”, aldus Oostdam. Hij geeft aan hierover met de ACM in gesprek te gaan.

De 11 reisaanbieders zijn op de hoogte gesteld van de bevindingen van de ACM. Zij krijgen 8 weken de gelegenheid om alle informatie op orde te brengen. Doen zij dit niet of onvoldoende, dan volgen er sancties. Wat een pakketreis precies inhoudt, leggen we hier uit.

Bron: ACM, NOS, Nu.nl. Foto: Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!