NS overweegt spitsheffing van maximaal 2,50 euro op treinkaartje, Tweede Kamer nog niet overtuigd

27 september 2023
3 Min. leestijd

De NS overweegt de invoering van een heffing op reizen in de spits, vooral op de drukke trajecten in de Randstad. Het maximum van deze zogenaamde spitsheffing zou 2,50 per kaartje zijn. Zo wil de vervoerder reizen op andere trajecten goedkoper maken. MAX vakantieman belt met reizigersorganisatie Rover die tegen is.

Hoeveel bedraagt de voorgenomen heffing per spitsperiode?

De NS beschouwt de uren tussen 07:30 en 09:00 uur als de ochtendspits. Tussen 16:30 en 18:00 uur is de avondspits. Daarvoor heeft de vervoerder verschillende tarieven voor de extra heffing in gedachten:

Ochtendspits
07:30-08:00 uur: 1,50
08:00-08:30 uur: 2,50
08:30-09:00 uur: 1,50

Avondspits
16:30-17:00 uur: 1,50
17:00-17:30 uur: 2,00
17:30-18:00 uur: 1,50

Een enkeltje 2e klas Amsterdam CS-Utrecht CS in de ochtendspits zal dan niet meer 8,80 maar 11,30 euro gaan kosten.

De Tweede Kamer is tegen de spitsheffing

NS-topman Wouter Koolmees heeft op uitnodiging van de Tweede Kamer de spitstoeslag uitgelegd. Een meerderheid van de Kamer (VVD, GroenLinks/PvdA, D66, CDA, PVV, en de ChristenUnie) is tegen. Mensen zoals onderwijzers en verpleegkundigen hebben namelijk niet de keuze om buiten de spits te reizen. Tijdens de Algemene Beschouwingen (20 en 21 september 2023) na Prinsjesdag is via een motie nog een bedrag van 300 miljoen extra naar het ov gegaan. Dat werpt de vraag op hoe noodzakelijk dit plan nog wel is. Eerder kreeg de NS nog een boete voor het afschalen van de dienstregeling.

Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen zegt dat de NS de spitsheffing opnieuw moet overwegen en met alternatieven moet komen. Een externe partij zal deze alternatieven beoordelen. Voor 2026 komt er überhaupt geen spitsheffing, aldus Heijnen.

Waarom bestaat het plan voor deze toeslag?

Het NS-plan is bedacht om de overvolle coupés tijdens de spitsuren te voorkomen. Volgens Koolmees kunnen veel meer mensen buiten de spits reizen op de drukke Randstedelijke trajecten. De NS denkt dat wel 20 procent van alle reizigers dit kan. Het systeem dat de NS al jaren hanteert met dal- en spitsuren werkt onvoldoende om het probleem van volle treinen tegen te gaan. Met de opbrengst van de spitstoeslag wil de NS andere treintrajecten in het land goedkoper maken. De vervoerder claimt zo 80 procent van alle treinreizen goedkoper te kunnen maken: een prijsdaling van 17 procent.

Wat vinden reizigers van de spitsheffing?

MAX vakantieman belt met reizigersorganisatie Rover om de stemming te peilen. Persvoorlichtster Sanne van Galen zegt dat Rover tegen het plan is: “Zelfs nadat de NS het bedrag van 4 euro heeft verlaagd naar maximaal 2,50 euro, zijn we nog steeds tegen. Er komt heel veel bij kijken, wat het nogal vaag maakt. Op welk traject geldt het wel en waar niet? Ook zit er een ‘kwaliteitsheffing’ in verwerkt: bij een gemakkelijke overstap of een betere verbinding moet de reiziger meer betalen. Dat maakt het zo ingewikkeld. Want hoe moet dit de reiziger motiveren om op andere momenten te gaan reizen?”

Niet alleen de trein lijkt voor sommigen duurder te worden, ook de tram, bus en metro stijgen in 2024 fors in prijs.

Bronnen: NS, ANP, NOS, Rover. Foto: ANP.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!