Nederlandse Spoorwegen (NS) stopt per 1 juni 2025 met het delen van reisinformatie op het socialmediapplatform X. Al sinds 2010 konden treinreizigers informatie krijgen en vragen stellen via (toen nog) Twitter. De NS vindt dat de toon op X is verhard en het werk voor de medewerkers is daardoor onaangenaam geworden. Hoe kun je nu wel reisinformatie krijgen? Wij leggen het uit.
Waar kun je reisinformatie krijgen van de NS?
Tot 1 juni kun je dus nog reisinformatie krijgen via X. Daarna zal het account blijven bestaan, maar er worden geen berichten meer geplaatst. Dit betekent dat je ook geen vragen meer kunt stellen via het account, want reacties blijven vanaf dan uit. De NS geeft naast X al sinds 2010 ook reisinformatie via de app. Daarom wordt er later dit jaar (2025) ook een chatfunctie aan deze app toegevoegd. Dan kun je vragen weer stellen die voorheen op X werden geplaatst. Het gaat om de al bestaande chatfunctie die via de website van de treindienst toegankelijk is. Je kunt dus nu al via de website van de chatfunctie gebruik maken.
De NS zegt dat de meeste reizigers tegenwoordig het reisnieuws al via de telefoon binnenkrijgen.
Hoe werkt de chatfunctie van de NS?
Op de website kun je momenteel chatten met de chatbot van NS. Hier vind je de opties om contact te krijgen met de verschillende platformen waar NS op bereikbaar is. Je kunt bijvoorbeeld ook via WhatsApp je vraag stellen. De klantenservice is naast X (tot juni) ook actief op Facebook. Op Instagram en TikTok word je ook nog steeds voorzien van het reisnieuws, maar hier is geen klantenservice om je vragen te beantwoorden.
Ben je benieuwd naar de dienstregeling van 2025? Deze kun je terugvinden op onze site.
Bronnen: ANP, NS. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.