Wat kun je doen als je gehuurde vakantiewoning onbereikbaar is?

04 augustus 2025
2 Min. leestijd

Als je een vakantieverblijf boekt op een boekingsplatform, heb je te maken met een bemiddelaar en een verhuurder. Maar als je bij je de accommodatie aankomt en de weg is ontoegankelijk, of je komt de woning niet in, wat moet je dan doen en bij wie moet je zijn?

Wie is aansprakelijk voor een onbereikbare woning van een boekingsplaform?

In principe is de verhuurder aansprakelijk als het om een incident gaat. Zijn er al meerdere meldingen van het gebrek, dan zou de bemiddelaar de accommodatie offline moeten halen.

Wat kun je het beste doen als de weg naar je accommodatie onbereikbaar is?

Stel: je kunt niet bij de accommodatie komen omdat de weg ontoegankelijk is. Bel dan eerst het noodnummer van de bemiddelaar of verhuurder. Als je hebt gebeld, vraag dan om de afspraak vast te leggen per mail, zodat je bewijs hebt als het probleem niet wordt opgelost. Je moet namelijk de verhuurder de kans geven om het gebrek op te lossen. Annuleer nooit zomaar de boeking, of ga niet gelijk al op zoek naar een andere accommodatie. Dan heb je de kans op compensatie verspeeld.

Kom je je gehuurde vakantiehuis helemaal niet binnen?

Kom je niet in je gehuurde vakantiehuis of hotel omdat je geen sleutel kunt krijgen? Of krijg je überhaupt geen contact met de eigenaar? Dan mag je assistentie verwachten van bemiddelaar. Als je de woning echt niet in kunt komen, zou je een vergelijkbaar alternatief moeten krijgen. Wanneer je dan met vervolgschade te maken krijgt, is de verhuurder aansprakelijk voor de gevolgschade.

Wat als je wel je woning in kunt, maar het niet is zoals de beschrijving? Dat leggen wij hier uit.

Bronnen: EU Claim, archief. Foto: Shutterstock.

Ben je benieuwd naar meer vakantienieuws en -tips?

Neem hier een gratis abonnement op de MAX Consumentennieuwsbrief. Elke maandag en donderdag in de mailbox.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.