Was je vakantie niet als beloofd? Dit kun je doen bij gederfd reisgenot

10 augustus 2022
3 Min. leestijd

Je moet er niet aan denken: boek je voor je rust een fraai hotel op een Grieks eiland, wordt uitgerekend in de week dat jij daar verblijft een muzikaal festijn met Nederlandstalige artiesten en honderden fans gehouden. Voor de één is dat wellicht een gezellige toevoeging, voor de ander is het vooral verminderd reisgenot. Wanneer heb je recht op een schadevergoeding voor gederfd reisgenot?

Wat is gederfd reisgenot?

Als een reisorganisatie niet biedt wat je vooraf op basis van de reisovereenkomst had mogen verwachten en de kwaliteit van de reis daardoor is verminderd spreken we van gederfd reisgenot (ook wel: non-conformiteit). Met andere woorden, je hebt recht om te krijgen waarvoor je hebt betaald. Krijg je dat niet, dan heb je recht op een oplossing: een alternatief of een schadevergoeding.

Niet altijd de schuld van de reisorganisatie

Het is niet altijd zo dat de reisorganisatie schuld heeft aan gederfd reisgenot. Als je te maken krijgt met onvermijdbare en buitengewone omstandigheden zoals bijvoorbeeld een overstroming of noodweer, kan het zijn dat een deel van de vakantie niet verloopt zoals verwacht. Je kunt dan niet automatisch de reisorganisatie daarvoor verantwoordelijk houden. Hetzelfde geldt voor situaties veroorzaakt door derden, die door de reisorganisatie niet voorzien en voorkomen hadden kunnen worden.

Verdiep u voor u op vakantie gaat in de lokale regels en gebruiken
3 Min. leestijd

Lees ook: Verdiep u voor u op vakantie gaat in de lokale regels en gebruiken

Dit kun je doen bij gederfd reisgenot

Ben je als reiziger niet tevreden, maak je ongenoegen dan altijd direct ter plaatse kenbaar bij de reisorganisatie. Zij kunnen dan proberen om een oplossing te bieden. Denk bijvoorbeeld aan een andere kamer of zelfs een ander hotel. Klaag je niet te plaatse, dan verspeel je mogelijk je kans op compensatie achteraf. Voldoet de oplossing die de reisleider jouw biedt niet, vul dan een klachtenrapport in en laat dit ondertekenen door de reisleider ter plaatse. Maak indien mogelijk ook foto’s en video’s van de gebreken. Dien binnen 2 maanden na terugkomst je klacht in bij de reisorganisatie.

Hoeveel schadevergoeding krijg ik bij gederfd reisgenot?

Dat is een lastige vraag om te beantwoorden, maar de schadevergoeding is nooit meer dan de reissom die je betaald hebt. De kans dat je de hele reissom terugkrijgt is overigens meestal klein. De reden hiervoor is dat een pakketreis bestaat uit meerdere onderdelen. Zo kan het zijn dat de vlucht, het hotel en het eten goed zijn, maar dat er ‘s avonds geluidsoverlast is. Dat is erg vervelend, maar het betreft dan slechts een deel van het pakket. Een schadevergoeding zal dan niet gauw hoog zijn. In zulke gevallen kun je daarom beter ter plaatse je beklag doen en vragen om een oplossing, dan achteraf genoegen moeten nemen met een schadevergoeding van 10 of 15 procent.

Geen oplossing?

Vind je geen gehoor bij de reisorganisatie of vind je de schadevergoeding te laag, dan kun je overwegen om een stap te maken naar de Geschillencommissie (mits de reisorganisatie daarbij is aangesloten). De Geschillencommissie zal een eventuele schadevergoeding naar redelijkheid toekennen.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!