Direct van Nederland naar Zwitserland treinen? Je hebt nog tot 15 juli 2024

12 april 2024
3 Min. leestijd

Het einde van een tijdperk nadert op het Europese spoornetwerk. De directe treinverbinding tussen Nederland en Zwitserland is in 1928 al geïntroduceerd, maar op 15 juli 2024 komt hier een abrupt einde aan. Waarom houdt het traject Amsterdam-Basel op te bestaan? En wat zijn de alternatieven?

Per spoor van Nederland naar Zwitserland, sinds 1928

De Rheingold via Duitsland. Of de Edelweiss via België, Luxemburg en Frankrijk. Wie het kan betalen, heeft in 1928 al genoeg mogelijkheden om van Nederland naar Zwitserland te treinen. Beide klassieke luxetreinen zijn inmiddels allang van het spoor verdwenen, maar de treinverbinding is gebleven. Heb je rond 8.00 uur op Amsterdam Centraal ingecheckt of stap je later op de ochtend in Utrecht of Arnhem in? Dan ben je binnen 7 uur op het station van Basel, onder voorbehoud van vertragingen.

Laatste directe trein naar Basel op 15 juli 2024

Maar als je nog zo’n ritje van Nederland naar Basel wil maken, zonder tussendoor over te stappen, dan moet je er snel bij zijn. Na 15 juli 2024 verdwijnt het traject uit de dienstregeling, bevestigt een woordvoerder van de NS tegenover De Volkskrant. Dit heeft mede te maken met grootschalige werkzaamheden op het Duitse spoor, waar het grootste deel van de reis plaatsvindt.

Voor 2026 zal het directe traject Amsterdam-Basel sowieso niet meer terugkeren in de dienstregeling. En het lijkt er ook niet op dat dit later alsnog gaat gebeuren. Deutsche Bahn, dat het materieel voor de treinreizen levert, lijkt de voorkeur te geven aan andere verbindingen. De NS heeft te weinig middelen om de gehele internationale verbinding zelf te beheren.

Hoe kun je alsnog met de trein naar Zwitserland?

Hoe dan ook, een treinreis naar Zwitserland zal na juli 2024 iets langer gaan duren. Als je dat via Duitsland doet, komen er 1 of meerdere overstappen bovenop, in bijvoorbeeld Keulen, Frankfurt, Mannheim of München. Plan je reis dan wel goed in de reisplanner van NS International, want er kunnen dus werkzaamheden zijn. Daarnaast is er de mogelijkheid om via Frankrijk naar Zwitserland te reizen. Als je eerst de Eurostar (zoals de Thalys tegenwoordig heet) naar Parijs neemt, moet je wel met de metro overstappen naar een ander station, Gare de Lyon. Vanaf daar kun je de weg naar Zwitserland vervolgen.

Is er een alternatief voor een directe reis naar Zwitserland met de trein?

Een avontuurlijk alternatief is de directe nachttrein naar Zwitserland, die voorlopig nog wel blijft rijden. ’s Avonds stap je in Amsterdam, Utrecht of Arnhem op, om 12 uur later in Basel of Zürich aan te komen. Tot slot is er het particuliere bedrijf GoVolta, dat zich wil onderscheiden met goedkope internationale treinreizen. GoVolta hoopt de directe verbinding tussen Nederland en Zwitserland nieuw leven in te blazen. Maar als dat inderdaad gebeurt, zal dat pas in 2025 zijn.

Bronnen: Archief, De Volkskrant, Treinreiziger.nl, RTL Nieuws, Historiek.net, NS International. Foto: Takashi Images/Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!