Jeanine Janssen: ‘Pech onderweg met een gehuurde camper, waar heb je recht op?’

02 februari 2023
3 Min. leestijd

Afgelopen jaar huurden Sanne van den Berg en Jurrian Mijnheer een camper via het platform Goboony. Ze dachten goed verzekerd te zijn, maar dat bleek toch niet zo te zijn.

Alternatief blijkt niet toereikend

Ze huurden voor 18 dagen een luxe camper met een vast bed, een toilet en een keuken. Na 7 dagen stranden ze met pech. De camper was niet meer te repareren. Ze kregen een alternatief aangeboden. Dat bleek echter een Volkswagen Caddy waarin ze een bed konden uitklappen, maar waar van verdere luxe geen sprake was. Hun fietsen konden niet meer mee en ze moesten daardoor ook veel spullen achterlaten. Ze zochten zelf nog naar alternatieven, maar die waren of veel duurder of niet beschikbaar voor de dagen die ze nog op reis gingen. Ze besluiten om naar huis te gaan.

Camper huren via Goboony

Volgens Goboony hadden ze, in plaats van de Caddy, als alternatief ook een auto en een accommodatie kunnen nemen. Die kosten zouden vergoed worden via de Goboony verzekering. Nu ze dat niet hebben gedaan, krijgen ze de huursom van de niet genoten reisdagen met de camper niet terug.

Waar heb je recht op?

Wij denken dat als de overeenkomst niet wordt nagekomen, je recht hebt op de huursom terug van de niet genoten reisdagen. In dit geval 1.000 euro. Je moet wel je best hebben gedaan om een (vergelijkbaar) alternatief te vinden. Een verzekering sluit je af voor extra kosten. Niet voor als de basisovereenkomst niet wordt nagekomen. Goboony stelt echter dat in de voorwaarden staat dat een alternatief voor de camper ook een auto met een accommodatie mag zijn. Dat vinden wij gek. Dan zou je dus ook akkoord moeten gaat met een kleine auto en een hostel.

Geschillencommissie

Goboony is niet aangesloten bij de geschillencommissie. Zij zeggen zelf dat dat waarschijnlijk niet kan omdat de overeenkomst tussen huurder en verhuurder wordt gesloten. Ook daarover verschillen we van mening. Goboony biedt als platform zijn eigen voorwaarden aan. Over die voorwaarden zou je een geschil moeten kunnen indienen. Goboony gaat in gesprek met de geschillencommissie. Als ze zich kunnen aansluiten mag deze zaak ter behandeling komen. Kan het niet, dan gaat Goboony alsnog over tot betaling van de 1.000 euro aan Sanne en Jurian.

Waar moet je op letten?

  • Kijk voordat je een camper huurt in de voorwaarden. Wij komen verschillende bedrijven tegen die vooraf beloven dat je geld terugkrijgt als je pech hebt en er geen vergelijkbaar alternatief beschikbaar is.
  • Let op of je naar de geschillencommissie kunt. Er zijn bedrijven die zijn aangesloten bij de geschillencommissie waardoor je op een goedkope en makkelijke manier een oordeel kunt krijgen.
  • Is een bedrijf niet aangesloten, zorg dan dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt. Zij kunnen de zaak van u overnemen als je er niet uitkomt.
  • Zorg zelf ook voor een goede reis- en annuleringsverzekering. Vergelijk ze goed, want wat bij de een gedekt is, is dat bij de ander niet.

Heb je vragen aan MAX Ombudsman? MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur.

Jeanine Janssen heeft in 2013 samen met Rogier de Haan MAX Ombudsman opgericht. MAX Ombudsman maakt veel voorkomende klachten en georganiseerd onrecht zichtbaar. Daarnaast schuift Jeanine Janssen regelmatig aan in het programma Meldpunt en MAX vakantieman. Lees hier haar columns op MAX Vandaag.

Bron: MAX Magazine Foto: Shutterstock

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!