Elk jaar komen we bij MAX Ombudsman een aantal zaken tegen waarin mensen onderverzekerd op reis gaan. Mensen beseffen dat niet en komen er pas achter op het moment dat er wat aan de hand is…
Onderverzekerd
Zo kregen we bij MAX Ombudsman recent een vraag binnen van mensen die een cruise hadden geboekt voor € 32.000. Ze hadden een doorlopende reis- en annuleringsverzekering en dachten alles prima voor elkaar te hebben. De man werd echter ziek en ondanks dat ze hoopten dat ze nog op reis konden, moesten ze 2 dagen voor vertrek de reis annuleren. Ze dachten op medische gronden een beroep te kunnen doen op de verzekering. En dat kon ook. Ware het niet dat ze per persoon maar verzekerd waren voor € 1.500. Het overige bedrag van € 29.000 kwam voor eigen rekening.
Tips tegen onderverzekering
Ook zien we vaak problemen met dekkingen in het buitenland als mensen een ongeluk krijgen of ziek worden en in een privékliniek terechtkomen. Daarom zetten we nog een keer een aantal tips voor je op een rij voordat het vakantieseizoen begint.
- Check je verzekerd bedrag bij annuleren als je een doorlopende verzekering hebt. Dekt het bedrag de kosten van de reis?
- Kijk ook naar waarvoor je precies dekking hebt. Bij welke omstandigheden is er dekking en wanneer niet? Elke verzekering heeft namelijk andere voorwaarden.
- Let ook op voor welk reisgezelschap de verzekering geldt. Soms zien we groepen mensen die afzonderlijke verzekeringen hebben. Er zijn aparte voorwaarden voor als mensen uit hetzelfde reisgezelschap moeten annuleren. Het wil niet zeggen dat als een deel van de groep niet kan gaan, het andere deel zomaar ook de kosten terugkrijgt.
- Ga na of je Europadekking heeft of werelddekking. We hebben mensen gezien die per ongeluk werelddekking niet hadden aangevinkt, maar er wel vanuit gingen dat ze dekking hadden.
- Let op de dekking van ziekenhuiskosten als je onverhoopt in het buitenland in het ziekenhuis komt. Vaak hebben privéklinieken in het buitenland ontzettend hoge tarieven. Als je dan alleen een vergoeding krijgt volgens het Nederlandse tarief, dan heb je echt een flinke kostenpost over.
- Gebeurt er iets met je in het buitenland, neem dan direct contact op met de alarmcentrale van je verzekering. Zij kunnen je helpen om de juiste stappen te volgen.
Telefonisch spreekuur
Mocht je nog vragen hebben, dan kun je MAX Ombudsman elke dag bellen tussen 10.00 en 12.00 uur op het nummer 035-6775511.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.