Wat doet de V-snaar en kun je hem zelf repareren?

17 mei 2023
3 Min. leestijd

Wie een auto rijdt, heeft er vast wel eens van gehoord: de V-snaar. Maar wat is een V-snaar, welke functie heeft hij in de motor en als hij kapot gaat, kun je hem dan zelf vervangen? 

Wat is een V-snaar?

Een V-snaar, ook wel multiriem genoemd, is een aandrijfriem. De riem wordt door de krukas van de motor aangedreven en zorgt zo voor de aandrijving van de dynamo en de waterpomp. De snaar dankt zijn naam aan de vorm waarin de snaar in de motor zit; in een v-vorm. De V-snaar is niet te verwarren met de distributieriem. Deze riem heeft naast een andere vorm ook een heel andere functie.

Wat gebeurt er als de V-snaar stuk gaat?

Als de snaar stuk is, dan kun je daar niet omheen. Dit geeft bij een draaiende motor een snerpend en piepend geluid. En dat geluid wordt vaak nog erger als je gas geeft. Dit is het teken dat hij op is of niet goed vastzit. De V-snaar kan op den duur oprekken of scheurtjes vertonen. Als de snaar versleten is of, zoals dat heet, gaat ‘slippen’, dan volgt dat snerpende geluid. Gemiddeld gaat een V-snaar een jaar of 5 of tussen de 60.000 en 80.000 kilometer mee. Het is niet aan te raden om met een kapotte V-snaar te rijden. De auto gaat niet direct stuk, maar kan wel oververhit raken of bepaalde systemen kunnen uitvallen. En in tegenstelling tot het brandstoflampje dat gaat branden als de tank bijna leeg is of andere waarschuwingslampjes, gaat er in dit geval geen lampje branden. Dus regelmatig (laten) controleren is belangrijk.

Kun je hem zelf vervangen of moet je dit laten doen?

Dus zodra je het piepende, snerpende geluid hoort, moet hij vervangen worden. Nu is de vraag of je dit zelf kunt doen of moet laten doen? Dat hangt af van welke soort riem de auto heeft. Zit er een ‘ouderwetse’ V-snaar in, dan kun je die zelf vervangen. Hiervoor draai je de dynamo en schuif je hem iets terug. Zo ontstaat er iets speling. Verwijder vervolgens de oude snaar en vervang hem voor de nieuwe.  Zet de dynamo weer terug en draai hem vast. Bij een multiriem is dat anders.

Verschil multiriem en V-snaar

Een mulitriem is breder en heeft meerder functies en stuurt ook de stuurbekrachtiging en airco aan. Als deze riem in je auto zit, dan kun je die het beste bij een garage laten vervangen. Gaat je auto regelmatig voor onderhoud naar de garage? Dan is het controleren van de V-snaar of mulitiriem een vast onderdeel binnen het onderhoud.

Welke riem er ook inzit, controleer hem regelmatig. Kun je hem nog een stukje indrukken, is de spanning op de snaar goed en zie je er geen scheurtjes in, dan is hij in orde. Vertrouw je het niet? Ga dan langs bij de garage.

Bron: ANWB, Carpardoo.nl, Weethetsnel.nl, auto-onderdelenexeprt. Foto: Shutterstock

 

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!