Bij deze laadstations moet je na 4 uur blokkeerkosten betalen voor het ‘laadpaalkleven’

18 januari 2024
2 Min. leestijd

Onderweg kom je steeds vaker elektrische auto’s tegen, of misschien heb je er zelf wel een. De auto rijdt zuiniger dan een met een brandstofmotor. Wel moet je de accu van de auto regelmatig opladen. Op zich geen probleem, maar wel als een andere auto een laadpaal te lang bezet houdt. Door het rekenen van blokkeerkosten wordt laadpaalkleven voortaan verleden tijd.

Wat is laadpaalkleven?

Door de opmars van de e-car hebben we ook kennis gemaakt met een nieuw fenomeen: laadpaalkleven. Dit is wanneer auto’s uren of soms dagen een elektrische laadpaal bezet houden, terwijl de accu al lang opgeladen is. In navolging op het laadpaalkleven, zijn er nu de blokkeerkosten. Dit moet ervoor zorgen dat auto’s niet langer dan 4 uur gebruik maken van een laadpaal.

Wat houden blokkeerkosten in?

Blokkeerkosten zijn eigenlijk automatische kosten die worden doorberekend als je langer dan 4 uur bij een laadpaal staat. Ook als je accu nog niet helemaal opgeladen is, moet je de kosten na deze tijd betalen. Shell Recharge gaat nu deze blokkeertarieven hanteren, om te voorkomen dat mensen gaan laadpaalkleven. Echter, gelden deze kosten niet bij Shell Recharge-laadpunten zelf, maar alleen bij de laadpalen van Road (e-Flux) of EVBox, die gebruik maken van het roamingsnetwerk van Shell Recharge. Bij Shell Recharge-laadpalen en andere partners van Shell zul je dus geen blokkeerkosten moeten betalen.

Waarom betaal je alleen blokkeertarieven bij Road en EVBox?

Road en EVBox rekenen hoge kosten aan Shell Recharge wanneer consumenten hun laadpalen gebruiken. Dit zorgt ervoor dat Shell Recharge deze kosten alleen bij deze 2 partners gaat doorrekenen aan de consument. Ze doen dit dus niet bij de palen van henzelf of bij hun andere partners. Voorlopig zegt Shell Recharge dit zelf ook niet van plan te zijn.

Concept niet helemaal nieuw

Ook al is de term blokkeerkosten nieuw, het concept bestaat al langer. Tesla rekent namelijk een inactiviteitstarief voor als je de auto aan de lader houdt als de accu vol is. Ook in Duitsland krijg je vaker te maken met de blokkeertarieven. Het is hier al vrij gebruikelijk dat deze kosten worden doorberekend als je te lang aan een laadpaal staat.

Wil je goedkoper uit zijn door aan een niet erkende elektriciteitsbron op te laden? Doe dat vooral niet, het gaat hier meestal om diefstal.

Bronnen: Shell Recharge, Tweakers, AD, AutoWeek. Foto: Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!