Treinkaartjes bij NS gemiddeld 4,3 procent duurder, abonnementen wél goedkoper

Treinkaartjes
07 november 2022
2 Min. leestijd

De NS heeft de nieuwe treintarieven voor 2023 bekendgemaakt. Met ingang van 1 januari 2023 wordt een gemiddelde treinreis 4,3 procent duurder, met het oog op de verwachte inflatie. Dat geldt althans voor losse ritten, want NS-abonnees zijn juist goedkoper uit. Wat gaat er voor jou veranderen?

Losse treinkaartjes worden duurder

De NS kijkt elk jaar naar zijn tarieven, die meebewegen met de verwachte inflatie. De oorspronkelijk verwachte inflatie over 2022 was 1,8 procent. Maar dit is uiteindelijk liefst 9,9 procent geworden. De prijsverhogingen van de NS zitten, conform afspraken met de overheid, tussen deze 2 percentages in. Losse treinkaartjes voor de 2e klas worden 5,5 procent duurder in 2023, in de 1e klas is er een stijging van 7,4 procent. Voor internationale treinreizen geldt een prijsverhoging van 5 procent.

Abonnementen worden goedkoper

Maar als je regelmatig met de trein reist, kun je juist goedkoper uit zijn. De prijzen van de abonnementen Altijd Vrij en Traject Vrij gaan met 2,4 procent omlaag. ‘Voor forenzen maakt NS de trein juist goedkoper waarmee we hopen dat deze groep weer vaker met de trein gaat reizen’, verklaart de NS. Dit is ook de bevolkingsgroep waar de vervoerder het van moet hebben. ‘Na de pandemie zijn forenzen meer gaan thuiswerken, terwijl dagjesmensen al in grotere aantallen terug zijn.’ Dat wil overigens niet zeggen dat de prijzen van alle abonnementen goedkoper worden. Zo stijgt de prijs van een dalurenabonnement juist met ruim 10 procent.

Waarom gaan de prijzen omhoog?

De NS zit al een paar jaar in de hoek waar de klappen vallen. De coronapandemie heeft de vervoerder veel inkomsten gekost, inmiddels kampt de NS met een acuut personeelstekort. Daarom zijn er in 2022 de nodige treinen uitgevallen en heeft het personeel zelfs gestaakt, om betere arbeidsvoorwaarden af te dwingen. Inmiddels is er een nieuwe cao met verbeterde arbeidsvoorwaarden, terwijl de energieprijzen ook toenemen. En de NS moet jaarlijks al ruim 2,5 miljard uittrekken, aan onder meer salarissen, energiekosten en materiaalonderhoud. Dat geld zal ergens vandaan moeten komen.

Wat verandert er nog meer?

Per 7 november 2022 komt er een nieuwe, afgeslankte dienstregeling op de NS-trajecten. Daarnaast zullen de treinkaartjes en de ov-chipkaart stap voor stap plaatsmaken voor een nieuw betaalsysteem, OVpay. Over het reizen met uw bankpas, telefoon of smartwatch vertellen we in dit artikel meer.

Bronnen: NS, NU.nl, Algemeen Dagblad. Foto: Shutterstock

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!