Te late visumaanvraag reisbureau jaagt Theo en Ilse op kosten

28 juli 2022
3 Min. leestijd

Ze stonden al op het punt af te reizen naar Australië, toen Theo Vereijken en zijn dochter Ilse van het reisbureau te horen kregen dat het visum niet binnen was. Reisbureau Travelcenter de Wit zei eerder toe de visa te regelen, maar liet 24 uur voor de vlucht weten dat het visum van Ilse niet rond was. De reis werd noodgedwongen verzet, maar de tickets werden wel 3600 euro duurder. “Het was een complete verrassing”, zegt Ilse nog altijd ontdaan. Het reisbureau betaalt de helft , maar wat Theo en Ilse betreft moeten ze ook met de rest ook vergoeden. 

Reisbureau verantwoordelijk

MAX Ombudsman Jeanine Jansen is het daarmee eens. “Een visum is in principe je eigen verantwoordelijkheid. Maar hier was er sprake van dat het was gevraagd: ‘Kunnen jullie het ons aanbieden? Ja dat kunnen wij’, dat is ook een paar keer bevestigd op de mail. Dan ga je er vanuit dat het geregeld is. Of je biedt het niet aan en is het de eigen verantwoordelijkheid, of je biedt het wel aan en dan moet je het goed uitvoeren.”

Ook advocate Els Doorhein is van mening dat verantwoordelijk is. “Theo en Ilse hadden een professionele dienstverlener ingeschakeld, die zou het doen. Ook al gebeurde het in dit geval als service, je bent dan wel verantwoordelijk. Het heeft in dit geval te lang gelegen. Door die situatie dat Australië door corona dicht was en weer open ging, kwam er bij de ambassade ineens een hausse aan aanvragen. Ze hadden als reisbureau adequater moeten handelen, het was echt te kort dag.”

‘Geld moet gewoon terug’

Het reisbureau is volgens Doorhein aansprakelijk voor de schade als gevolg van deze onhandige aanpak. Het gaat in totaal om bijna 2400 euro. “Dat is dus voor de tickets, voor de kosten van de PCR-test en de kosten van het huurhuis waar ze een aantal dagen niet van hebben kunnen genieten. Daarvoor zou het reisbureau verhaal kunnen halen bij hun aansprakelijkheidsverzekering.”

Jeanine nam contact op met het reisbureau en kreeg te horen dat ze zich niet verantwoordelijk achten voor het feit dat een beslissing van de ambassade langer op zich liet wachten. “Daar zijn wij het niet mee eens, die vlieger gaat niet op”, zegt ze hierover.  “Als professional hoor je rekening te houden met het langst durende scenario. Het geld moet gewoon terug.”

Deel teruggestort

Intussen heeft het reisbureau na het telefoontje van Jeanine 1800 euro teruggestort. “Dat overviel ons wel, maar we zijn er natuurlijk erg blij mee”, zegt Ilse. De overige kosten zijn nog niet vergoed. Het reisbureau heeft deze kosten voorgelegd aan hun aansprakelijkheidsverzekering.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!