Arriva presenteert nachttrein, voor 10 euro van Maastricht naar Schiphol: wat weten we erover?

Arriva NS
20 december 2022
3 Min. leestijd

‘Nachtvlucht, Nachtclub, Nachtdienst, Nachttrein!’ Met die slogan introduceert Arriva zijn nieuwe, goedkope nachttrein, die in de weekenden tussen Maastricht en Schiphol rijdt. Binnenkort komt er een vergelijkbare verbinding tussen Schiphol en Groningen. Wat komt er allemaal bij kijken, als je ’s nachts voor 10 euro met de Arriva-trein op pad gaat?

Waar en wanneer rijdt de nachttrein?

Deze nachttrein van Arriva heeft in december 2022 zijn vuurdoop beleefd. Voorlopig rijdt hij alleen in de nacht van vrijdag op zaterdag. Tussen 1.01 en 3.15 rijdt de nachttrein van Maastricht naar Schiphol, via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, ’s-Hertogenbosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid. Om 5.40 uur vertrekt de nachttrein in omgekeerde richting, met Maastricht om 7.57 uur als eindpunt.

Maar dit zal waarschijnlijk niet elk weekend het geval zijn. In Arriva’s langetermijnplanning voor 2023 (PDF-bestand) staat dat er in 9 weekenden geen nachttrein rijdt. Daarnaast lijkt het in 5 keer weekenden de bedoeling dat de trein op de terugweg een extra tussenstop in Heerlen maakt. Hoe de dienstregeling voor het nachttraject Groningen-Schiphol (en omgekeerd) eruitziet, moet in januari 2023 duidelijk worden. De actuele dienstregeling kun je bekijken in Glimble, de reisapp van Arriva.

 

Waarom heeft Arriva de nachttrein geïntroduceerd?

Dankzij nieuwe Europese regelgeving mogen vervoerders als Arriva treinen laten rijden zonder dat ze groen licht van de overheid nodig hebben. De vervoerder krijgt geen subsidie en draagt zelf de financiële risico’s. Arriva moet er dus op eigen kracht voor zorgen dat dit project winstgevend is. Opmerkelijk genoeg kost een kaartje voor de nachttrein tussen Maastricht en Schiphol slechts 10 euro, ongeacht waar je in- en uitstapt.

‘Deze nachttreinen zijn voor Arriva een commerciële kans om te groeien. Hiermee bieden we meer reizigers een duurzame reisoptie’, laat het bedrijf zelf namelijk weten. De concurrentiestrijd met de NS lijkt dus te zijn begonnen. De grootste vervoerder van Nederland zet namelijk wel nachttreinen in, maar heeft maar een beperkte nachtverbinding tussen de zuidelijke provincies en de Randstad. Zoals de slogan al doet vermoeden, wil Arriva met dit nieuwe project een breed publiek met nachtelijke reizigers bereiken. Dat kan uitgaanspubliek uit het hele land zijn, maar ook nachtwerkers of reizigers die een vroege vlucht op Schiphol hebben. Begin 2023 komt er dus ook een nachttrein tussen Groningen en Schiphol, maar Arriva zinspeelt op nog meer treinverbindingen in Nederland.

Hoe werkt dit in de praktijk?

Als je met deze nachttrein reist, kun je niet in- of uitchecken met je ov-chipkaart. Het is namelijk niet de NS, maar een andere vervoerder die deze treinreis aanbiedt. Ook als je een abonnement hebt, kun je daar niet mee reizen. Het kopen van een kaartje kan uitsluitend via Glimble, de eerder genoemde Arriva-app. De kaartjes zijn voorzien van een QR-code, waarmee je door de poortjes op het station heen kunt. Verder is het niet toegestaan om een fiets mee te nemen en kun je bij forse vertraging bij Arriva terecht voor een eventuele compensatie. Hoe dat bij NS-treinen en internationale reizen werkt, leggen we in dit artikel uit.

Bronnen: Arriva, 1Limburg, Metro, Treinreiziger.nl, OV Magazine. Foto: Maarten Zeehandelaar / Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!