In de rubriek De treinreiziger komt eens per maand een MAX-collega aan het woord over belevenissen in de trein. Wat maken ze mee onderweg? Deze keer een collega die wekelijks langs Utrecht Centraal reist en daar steeds opnieuw wordt verleid door pop-up stores.
Pop-up stores: tijdelijke winkels die je naar binnen proberen te lokken
Als je regelmatig door Utrecht Centraal (of een ander station) loopt, heb je ze vast wel eens gezien. Zogenoemde pop-up stores: tijdelijke winkels die als paddenstoelen uit de grond schieten. Ze verschijnen en verdwijnen sneller dan je treinvertraging kunt zeggen en ze bieden van alles aan: van ijs tot aan verzekeringen en van mocktails tot aan militaire carrières.
Hoewel mijn man mij de droomkandidaat van elke marketeer noemt, loop ik deze winkels normaliter altijd voorbij. Ze zijn vaak niche, ogen naar mijn idee vaak hysterisch en ik weet me er ook nooit zo goed een houding te geven. Want waar kom je nu eigenlijk voor? En moet je dan per se met iemand een praatje aangaan? Nee, ik dood mijn tijd wel even op het station met een podcast.
Deze tijdelijke winkels zijn zo gek nog niet
Tot ik mij deze zomer heb laten verleiden door een pop-up store van een bekende voedselleverancier. Op het bord staat: “Kom binnen, proef 3 soorten ijs.” Met een knorrende maag, ren ik zowat naar binnen en terwijl ik nog aan het hoorntje sta te knabbelen, ontdek ik dat ik ook recepten kan meenemen. Van het ijs, maar ook van andere lekkernijen. Allemaal gratis. Hé, dit smaakt letterlijk en figuurlijk naar meer.
En dat meer komt er, want enige tijd later stuit ik op een pop-up store van de vakantiebeurs. “Win een reis naar Curaçao!”, zo lonkt de slogan op het bord mij. Een beetje extra vitamine D kan ik wel gebruiken, dus ik vraag wat de bedoeling is. “Je drinkt 3 mocktails en kiest je favoriet”, zegt een meneer. Ik win geen reis, wel 3 drankjes en nieuwe inspiratie voor de feestdagen. Ook winst.
Rondom de feestdagen zijn er vaak extra (gulle) pop-up stores
Rond de feestdagen worden de pop-up stores überhaupt guller. Je kunt er naast last-minute cadeaus kopen, namelijk ook gratis je cadeaus laten inpakken of zelfs geld winnen. Zo is er eind 2025 een actie van een bekende verzekeraar: “Deel jouw kerstdroom in onze kerstboom” en maak kans op 250 euro. De boom hangt inmiddels zo vol, dat hij bijna omvalt.
Pop-up stores die in het teken van belangrijke thema’s staan
En naast al deze vrijgevigheid is er bij pop-up stores ook regelmatig aandacht voor meer serieuze thema’s. Zo was er laatst een pop-up store van Defensie, waar de organisatie nieuw personeel probeert aan te trekken. De spierbundels binnen zijn weliswaar ietwat wat intimiderend, maar het biedt wel op een laagdrempelige manier de kans om vragen te stellen en in gesprek te gaan.
Ook kun je in december bij Alzheimer Nederland kerstballen kopen voor het goede doel, om daarmee geld in te zamelen voor meer onderzoek. Zo wordt een druk station ook even een plek waar je stilstaat bij iets dat ertoe doet.
Daarnaast wordt er geregeld aandacht besteed aan een ander actueel thema: duurzaamheid. Er was bijvoorbeeld een pop-up store in november volledig omgetoverd tot NS Upcycle Shop. In deze tijdelijke winkel zijn producten verkocht die gemaakt zijn van gerecyclede NS-materialen. Denk aan onderzetters gemaakt van reisinformatieborden en een toilettas gemaakt van de oude bekleding van treinstoelen.
Laat je ook eens verrassen door een pop-up store
Kortom: ben je net zo sceptisch als ik voorheen was, loop dan toch eens naar binnen. Laat je verrassen. En wie weet… zit jij straks met een mocktail in het vliegtuig naar Curaçao. Of in elk geval met gratis ijs op het perron.



Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.