Deze zaken wil en moet je weten over het indienen van een claim

19 juni 2023
3 Min. leestijd

Is je reis niet verlopen zoals het hoort? Een vertraging of annulering van een vlucht kan voor flink wat stress zorgen. Vooral door de onvoorziene tijd en kosten die je maakt. Daarom kun je altijd een claim proberen in te dienen, als je daar recht op hebt. Maar wanneer heb je daar recht op, hoe gaat dat in zijn werk en waar moet je goed op letten?

Wanneer heb ik recht op compensatie?

Duurt de vertraging van een vlucht al 2 uur? Dan heb je geen recht op compensatie, maar heb je wel recht op verzorging, zoals eten en drinken.

Heb je meer dan 3 uur vertraging? Dan heb je recht op compensatie. Er zijn verschillende factoren die de hoogte van de vergoeding bepalen. Zo speelt de afstand van de vlucht een belangrijke rol. Het bedrag dat je terugkrijgt ligt tussen de 250 en 600 euro per passagier.

Duurt de vertraging meer dan 5 uur? Dan mag je afzien van je vlucht en heb je recht op een terugbetaling van ticketkosten van de luchtvaartmaatschappij binnen 7 dagen.

Als er sprake is van overmacht, hoeft de luchtvaartmaatschappij jou niets te vergoeden. Wanneer dit het geval is, kun je lezen op de website van de overheid.

Bij wie kan ik geld claimen?

Heb je recht op compensatie? Dan heb je in principe geen claimbureau nodig. Je kunt bij de luchtvaartmaatschappij zelf de claim indienen. Dit kan bijvoorbeeld via een online formulier op de website van de maatschappij.

Waar moet ik goed op letten?

Als je een een claim indient, kun je dat beter zo snel mogelijk doen. Je hebt namelijk te maken met een vervaltermijn. Zo heb je tot 2 jaar na de vlucht recht op een vergoeding bij vluchten die vanuit Nederland vertrekken. Hierna kun je geen juridisch proces meer starten. Bij een vlucht vanuit het buitenland ligt het anders. Hier kun je terecht bij de rechter in het land van de luchthaven, of land van aankomst, of de waar de luchtvaartmaatschappij is gevestigd.

Biedt de luchtvaartmaatschappij een voucher of tegoedbon als alternatief voor de compensatie? Hier hoef je niet akkoord mee te gaan, je hebt alsnog recht op een vergoeding als je dit aanbod afslaat.

Wie kan mij helpen met een claim?

Vraag je hulp aan een claimbureau? Dan zal je wel een fors percentage van het uiteindelijke bedrag moeten afstaan. Je kunt ook hulp vragen aan je rechtsbijstand verzekeraar, mits je er 1 hebt. Heb je al wel een claim ingediend, maar nog geen geld teruggekregen? Dan kun je, als je nog binnen de vervaltermijn bent een claim indienen bij de kantonrechter.

Zorg er dan ook voor dat je contact blijft houden met de luchtvaartmaatschappij, wanneer je een claim hebt ingediend. Zo voorkom je dat jouw claim verloopt. Je kunt ook om hulp vragen van het Juridisch Loket.

Bronnen: Het Juridisch Loket, De Consumentenbond, ECC, Rijksoverheid, archief. Foto: Shutterstock.

Ben je benieuwd naar meer reistips?

Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van MAX vakantieman en MAX Meldpunt voor het belangrijkste consumentennieuws.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!