Een gezond eetpatroon na de vakantie: zo pak je dat aan

Aanpassen eetpatroon
08 september 2022
3 Min. leestijd

Een drankje hier, een barbecue daar. Op vakantie laten we vaak onze eet- en drinkgewoontes wat meer los. Maar na de vakantie weer een gezond eetpatroon oppakken, kan lastig zijn. Wij hebben een aantal tips om je op weg te helpen. 

Anders op vakantie

Om na de vakantie weer een vast en gezond eetpatroon op te pakken en eventueel wat vakantiekilo’s kwijt te raken, kun je het best bedenken wat je in de vakantie anders doet dan gewoonlijk. Heel begrijpelijk, want vaak smaakt alles net iets lekkerder als je op vakantie ben. Drink je meer alcohol of eet je uitgebreidere maaltijden? En wat voor maaltijden eet je? Zodra je hier zicht op hebt, kun je het ook weer veranderen.

Eetwissel

Eet je op vakantie bijvoorbeeld veel chips en snacks of drink je veel alcohol? Vervang deze ongezonde dingen dan voor iets gezonds. Een zogenaamde eetwissel. Eet in plaats van de chips bijvoorbeeld ongezouten noten en vervang de alcohol voor een glas water met citroen of munt.

Eetpatroon plannen

Op vakantie draait het voornamelijk om genieten en ontspannen. Hierdoor kies je eerder voor een snelle en makkelijke maaltijd of eet je sneller buiten de deur. Eenmaal thuis kun je plannen wat en wanneer je eet. Zo kun je ook meer rekening houden met hoe gezond en duur dit is. Door bijvoorbeeld elke maandag een schema te maken van wat je de rest van de week eet, krijg je stapsgewijs weer een gezond eetpatroon.

Boodschappen

Doe boodschappen voor een hele week. Hiermee voorkom je dat je voor een makkelijke en snelle maaltijd kiest op een drukke dag, zoals je op vakantie zou doen. Ook zorgt dit ervoor dat je minder snel iets afhaalt of bestelt, omdat je al eten in huis heeft. Weggooien is immers zonde.

Gezonde tussendoortjes

Zoals we hierboven al benoemen, kies je op vakantie eerder voor een makkelijk en snel tussendoortje. Dit is al gauw een ongezonde optie, omdat deze vaak goedkoper en makkelijk verkrijgbaar zijn. Eenmaal thuis kun je als tussendoortje kiezen voor groente, fruit en eventueel wat ongezouten noten. Dit kun je ook makkelijk meenemen naar het werk of voor onderweg.

Neem de tijd

Wees vooral niet te streng voor jezelf. Het is belangrijk om te onthouden dat je eetpatroon niet meteen weer bij het oude hoeft te zijn. Het aannemen van een gezonde leefstijl is niet te vergelijken met een crashdieet. Gun jezelf de tijd en je gezonde eetgewoontes rustig aan weer op. Het verliezen van eventuele vakantiekilo’s zal vanzelf volgen. Kom je er alleen niet uit, raadpleeg dan een voedingsdeskundige of diëtist.

(Bron: 24Kitchen, Voedingscentrum, Tastybasics. Foto: Shutterstock)

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!