Het kan erg gevaarlijk zijn om door te rijden met een auto waarvan de motor oververhit is. Stop daarom tijdig met rijden als je merkt dat dit aan de orde is. Hoe raakt de motor van je auto oververhit? En wat kun je zelf doen om het probleem te verhelpen?
Zo weet je dat de motor oververhit is
Je krijgt als het goed is niet dagelijks met een oververhitte motor te maken en je hoeft geen expert te zijn om te merken wanneer dit gebeurt. De wijzer op de motortemperatuurmeter op het dashboard schuift dan steeds verder naar het rode gebied of het rode waarschuwingslampje gaat branden. Dit lampje ziet eruit als een rode thermometer, soms afgebeeld binnen een motor-icoontje. Sommige mensen zijn geneigd om door te rijden met een brandend lampje, maar het is niet verstandig om lang door te rijden met een te hete motor.
Dit zijn oorzaken van een oververhitte motor
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk waardoor de motor te heet wordt. Er kan bijvoorbeeld een lek in het koelsysteem zijn, waardoor de motor zijn warmte niet kwijt kan en op termijn oververhit raakt. Het komt ook regelmatig voor dat de koelventilator kapot is. Dat vormt vooral een probleem als je in de file staat; de koelventilator blaast lucht door en helpt zo de koelvloeistof af te koelen bij een gebrek aan rijwind.
Oververhitting kan ook ontstaan door overbelasting. Dit komt vooral voor als je in de bergen rijdt of als de auto veel gewicht moet trekken. Op warme dagen is het risico op overbelasting van de motor het grootst.
Dit kun je doen bij overbelasting
Je kunt bij een oververhitte motor proberen om het probleem zelf op te lossen, ook als je geen technische aanleg hebt. Bij overbelasting kun je je rijstijl aanpassen. In de bergen is het verstandig om terug te schakelen als de motor het moeilijk heeft. Het is niet erg dat het toerental daarbij hoger ligt. Heb je een caravan achter de auto? Dan is het bij een steile weg omhoog niet gek om in de eerste versnelling te rijden. Zonder caravan en op vlakkere stukken is de tweede of derde versnelling meestal voldoende.
Eenmaal toe aan de afdaling? Gebruik dan dezelfde versnelling, als waarmee je omhoog bent gereden. Bij een lange afdaling kan de motor al flink afgekoeld zijn, als je beneden komt. Blijft de motor te warm? Stop dan bij de eerstvolgende veilige mogelijkheid.
Controleer of de koelventilator kapot is
De koelventilator repareren gaat je helaas zelf niet lukken, tenzij je toevallig automonteur bent en het juiste materiaal bij je hebt. Is dit niet het geval? Probeer hem dan ook niet zelf te repareren. Je kunt wel eenvoudig controleren of het probleem inderdaad bij de koelventilator ligt. Dit doe je door de warme motor zo’n 10 minuten te laten draaien terwijl de auto stilstaat. Hoor je na die tijd nog geen loeiend geluid? Dan is de koelventilator hoogstwaarschijnlijk kapot.
Lekkend koelsysteem? Pas je rijstijl aan en stop tijdig
Als het koelsysteem lekt of kapot is, kun je de motor tijdelijk helpen met het afvoeren van de warmte door de airco uit te zetten, de kachel op de hoogste stand te zetten en een raam te openen. Pas ook je rijstijl aan om hoge toeren te vermijden. Let op: dit zijn slechts noodmaatregelen. Het probleem met het koelsysteem blijft bestaan. Rij er daarom niet te lang mee door en controleer tijdig het koelvloeistofpeil. Doe dit pas als de motor volledig is afgekoeld. Heb je geen of weinig ervaring met het controleren en eventueel bijvullen van koelvloeistof? Schakel dan pechhulp in om verdere schade te voorkomen.
Bronnen: ANWB, Autoblog en Motormeesters. Foto’s: Shutterstock
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.