Volgens De Consumentenbond proberen luchtvaartmaatschappijen Transavia en easyJet hun zorgplicht te ontwijken. Het gaat dan om de regel dat de organisaties passagiers moeten helpen bij annuleringen en vertragingen. De bond heeft tientallen signalen van het overtreden van deze Europese Passagiersverordening gedeeld met de ILT-Luchtvaartautoriteit.
Hoe ontduiken Transavia en easyJet de zorgplicht?
Transavia
Luchtvaartorganisaties horen bij annuleringen en vertragingen een vervangende vlucht aan te bieden. Transavia houdt zich niet aan de zorgplicht door onrechtmatige eisen te stellen aan mensen die een dergelijke vlucht nodig hebben. Zo verwachten zij dat passagiers zelf een andere vlucht en indien nodig een hotel te boeken, terwijl Transavia dit eigenlijk voor de reiziger zou moeten regelen. Ook mogen passagiers van Transavia alleen een budgetmaatschappij kiezen als vervangende vlucht. Bij een eventueel hotel mogen de kosten maximaal 120 euro zijn en mag het hotel niet meer dan 3 sterren hebben.
EasyJet
EasyJet laat passagiers soms te lang wachten met een vervangende vlucht. Dit komt omdat zij liever een vlucht van easyJet zelf aanbieden, terwijl er ook eerdere vluchten van andere maatschappijen vertrekken. In sommige gevallen moesten reizigers wel meer dan 24 uur wachten.
Ben je mogelijk ook gedupeerd doordat er niet goed aan de zorgplicht is gehouden?
EasyJet heeft na rechtszaken al tientallen vluchten en hotelovernachtingen van passagiers moeten vergoeden, die toch zelf een eerdere vervangende vlucht bij een andere maatschappij hadden geboekt. Het is dus belangrijk om op de hoogte te zijn van jouw rechten als je vlucht is vertraagd of geannuleerd. Je kunt hiervoor ook de Europese Passagiersverordening raadplegen. Ben je mogelijk gedupeerd? Dan is het belangrijk om dat te melden aan de ILT-Luchtvaartautoriteit. Daarnaast kun je ook altijd je klacht melden bij MAX vakantieman.
Reacties Transavia en easyJet
Een woordvoerder van Transavia zegt tegen ANP dat de budgetmaatschappij zich wel degelijk aan de Europese regels houdt. “Wij handelen conform de Europese Passagiersverordening (EU261) en bieden passagiers bij vertragingen en annuleringen de nodige verzorging en accommodatie “, reageert het bedrijf. “Indien een passagier zelf deze kosten heeft gemaakt en daar volgens de verordening recht op heeft, dan vergoedt Transavia deze kosten.”
Ook easyJet kan zich “absoluut” niet vinden in de beweringen van de Consumentenbond. “Klanten kunnen via onze selfservice-tool, onze klantenservice of door zelf een alternatieve vlucht te boeken – en vervolgens de kosten bij ons te declareren – bij andere luchtvaartmaatschappijen een vlucht regelen”, legt een woordvoerster uit. “Deze informatie staat duidelijk vermeld op onze hulppagina over vertragingen en annuleringen, waarvan klanten een link ontvangen zodra hun vlucht is verstoord.”
Bronnen: Consumentenbond, ANP. Foto: Shutterstock.
Reacties
Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.