Tweelandentrein wordt Drielandentrein: directe verbinding tussen Aachen en Luik, via Zuid-Limburg

08 april 2023
3 Min. leestijd

Vanaf december 2023 kun je in ongeveer een uur van Aachen (Duitsland) naar Luik (België) reizen, via Heerlen en Maastricht. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar de Drielandentrein in het grensgebied gaat er komen. Wat is het verhaal achter deze bijzondere treinverbinding?

Van Tweelandentrein naar Drielandentrein

De plannen voor een internationale spoorverbinding door Zuid-Limburg liggen er al langer. In 2016 bereiken Nederland en België een akkoord en mogen spoorwegmaatschappijen NS, Arriva en NMBS aan de slag. De betrokken partijen hopen dan nog dat ze de spoorlijn in 2018 of 2019 in gebruik kunnen nemen.

Dat blijkt in de praktijk echter niet mee te vallen. Begin 2019 komt er wel een Tweelandentrein tussen Maastricht en Aachen, omdat de treinen nog niet op het Belgische spoornetwerk kunnen rijden. “Het gaat ook om de principiële vraag of een commerciële vervoerder als Arriva op het Waalse spoor in België mag gaan rijden”, citeert 1Limburg dan de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus. “Bij de vakbonden ligt dat kennelijk heel moeilijk.”

Traject Maastricht-Aachen krijgt uitbreiding in België

4 jaar na de introductie van de Tweelandentrein ronden de betrokken partijen alsnog het project af. Het traject tussen Aachen, Heerlen en Maastricht krijgt een uitbreiding. De trein rijdt vanaf december 2023 door naar Luik. Dan zal er dus toch nog sprake zijn van een Drielandentrein, die de 3 buurlanden met elkaar verbindt. “In de praktijk is het een enorme klus om te realiseren. Treinen moeten worden aangepast, dienstregelingen moeten op elkaar aansluiten, vervoerders moeten samenwerken. Dankzij iedereens inzet en doorzettingsvermogen zorgen we ervoor dat deze trein kan gaan rijden”, verklaart Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.

De Drielandentrein moet vanaf december 2023 elk uur gaan rijden. Aachen Hauptbahnhof, Aachen West en Herzogenrath zijn de Duitse stations op deze route. In Nederland stopt de trein in Eygelshoven Markt, Landgraaf, Heerlen, Valkenburg, Meerssen, Maastricht, Maastricht Randwyck en Eijsden. Daarna zijn Visé en Bressoux in België de laatste tussenstations, voor de eindbestemming Liège-Guillemins.

Welke nieuwe mogelijkheden biedt de Drielandentrein?

Vooralsnog kun je met een Nederlandse ov-chipkaart wel naar Aachen, maar niet naar Luik reizen. Wat de regels zijn als de Drielandentrein eenmaal rijdt, of als OVpay (treinreizen zonder ov-chipkaart) de nieuwe standaard is, is nog niet duidelijk. Maar als je eenmaal in Luik en Aachen bent, kun je in elk geval alle kanten op. Vanuit daar zijn er diverse hogesnelheidsverbindingen, waarmee je in een paar uur naar steden als Brussel, Londen, Parijs, Frankfurt en Berlijn kunt reizen. En vanuit Maastricht en Heerlen rijden verschillende intercity’s naar andere delen van Nederland, zelfs ’s nachts.

Met de Drielandentrein hopen Nederland, België en Duitsland een aantrekkelijk alternatief voor korte vliegreizen te bieden. Bovendien is het voor studenten en internationaal woon-werkverkeer gemakkelijker om heen en weer te reizen.

Bronnen: Rijksoverheid, ANP, 1Limburg, De Limburger, Treinreiziger.nl. Foto: BalkansCat/Shutterstock.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

    Op de hoogte blijven?

    Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!