eDreams: nachtmerrie ‘vrijwel onbereikbaar’ boekingsplatform duurt voort

18 juli 2022
3 Min. leestijd

MAX Vakantieman ontving opnieuw tientallen klachten over boekingsplatform eDreams. Klachten over verkeerde afschrijvingen, het uitblijven van boekingsbevestigingen, vakantiegangers die op het vliegveld staan maar waarbij de vliegmaatschappij van niets weet. En als het misgaat met een boeking bij eDreams, dan is het vrijwel onmogelijk om iemand van het bedrijf te bereiken.

Klik hier voor de Engelse versie van dit artikel.

Waarschuwing

Al in 2021 waarschuwt MAX Ombudsman Jeanine Janssen om niet met het boekingsplatform eDreams in zee te gaan. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwde in 2014 al het platform te mijden. Naar aanleiding van de vele problemen bij eDreams die in MAX Vakantieman aan de orde kwamen, diende de ACM eind vorig jaar een handhavingsverzoek in bij de Spaanse autoriteiten.

CPC krijgt klachten uit allerlei Europese landen over eDreams

In Spanje komen vanuit vele landen ontelbaar veel klachten binnen over onder andere eDreams, waarna er een groot Europees onderzoek wordt ingesteld door het CPC, het Consumer Protection Cooperation netwerk. Dat is een samenwerkingsverband van Europese consumentenautoriteiten.

Verschuilen achter chatbots en callcenter in India

Niet alleen consumenten waren de afgelopen jaren druk met het proberen hun problemen met eDreams op te lossen. Ook creditcardmaatschappijen, rechtsbijstandsverzekeraars, vliegmaatschappijen, consumentenverenigingen en claimbureaus probeerden allen recht te halen voor gedupeerde reizigers. En dat lukt maar mondjesmaat, omdat eDreams nauwelijks bereikbaar is en zich verschuilt achter een chatrobot. En als je al iemand aan de telefoon krijgt, dan is dat meestal een medewerker van een callcenter in India. Er wordt dan een oplossing beloofd binnen 72 uur, maar die wordt meestal niet nagekomen.

Europese wetgeving en consumentenrecht

Als MAX Vakantieman dossiers met klachten naar eDreams stuurt, komt er wel beweging en wordt er in de meeste gevallen terugbetaald. Maar zowel consumentenorganisaties als verzekeraars vinden het tijd voor een permanente oplossing. Het Europese onderzoek moet ervoor zorgen dat onder andere boekingsplatform eDreams zich aan de Europese regels houdt. Dat betekent vlot terugbetalen bij een annulering, de consument goed informeren en zorgen dat een consument kan communiceren met eDreams bij vragen of klachten. En dan ook nog snel komen met een oplossing.

‘Boekingsplatform belooft ‘deze herfst resultaat’

Europarlementariër Lara Wolters (PvdA) noemde het in de uitzending van MAX Vakantieman ‘jammer dat er nu pas wordt ingegrepen’, maar belooft dat de Europese Commissie en CPC eDreams gaan aanpakken. “eDreams moet een lijst opstellen met punten hoe ze hun leven gaan beteren.” Worden de stappen van deze lijst niet uitgevoerd, dan geeft dit de Europese consumentenautoriteiten de mogelijkheid te gaan handhaven. In Nederland is dit de ACM.” Als die todo-lijst niet tijdig wordt uitgevoerd, dan heeft de ACM wel de macht om boetes te gaan uitdelen.”

Vragen aan de Europese Commissie

Wat Wolters betreft zou die tijdlijn er deze herfst moeten zijn. “Om zeker te weten dat de Europese Commissie en het netwerk van consumenten-autoriteiten zich daaraan gaan houden stel ik formele vragen.” Met onderstaande vragen hoopt Wolters af te dwingen dat eDreams aangepakt kan worden.

  • Heeft de Commissie contact met eDreams en zo ja met welke vertegenwoordiger?
  • Wat kunnen we verwachten van de dialoog met de Zweedse autoriteit voor
    consumentenbescherming?
  • Als eDreams bepaalde toezeggingen doet om zijn bedrijfspraktijken te veranderen, hoe kan dan
    worden gecontroleerd dat de toezeggingen worden nageleefd?
  • Kan de Commissie eDreams uiteindelijk voor de rechter dagen in het geval zij onrechtmatig
    handelen, of ligt deze verantwoordelijkheid bij de lidstaten?
  • Wat is de verwachte tijdlijn voor het huidige onderzoek?

De Europese commissie is verplicht binnen 3 weken de vragen van Lara Wolters te beantwoorden. MAX Vakantieman houdt het voor u in de gaten.

Reacties

Wil jij iets delen over dit bericht? Maak gemakkelijk jouw account aan of login om te reageren.

  • Nathandejong
    Nathandejong

    Waarom kan dit bedrijf blijven bestaan?
    Waarom blokkeren alle creditcard maatschappijen deze boevenbende niet?
    Het is toch belachelijk dat deze lui gewoon door kunnen gaan met deze oplichting. Opsluiten en de sleutel weggooien. Deze lui harken honderden miljoenen binnen met het oplichten van de onwetende consument. En de EU gelooft echt dat ze iets gaan veranderen aan hun ' werk' wijze?

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van het laatste vakantienieuws, leuke uitjes en handige reistips? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!